Hei, ung mann på 24 år her. Har røyket cannabis i 7 år, prøvd å slutte 3 ganger og lengste periode uten cannabis er på 8 måneder.
Har også de 3 første årene av 7 år brukt piller/legemidler og syntetiske stoffer(som jeg er helt ferdig med), også brukt mye psykadeliske stoffer siste 2 årene.
Men jeg begynner å virkelig se problemet med cannabisen, vist jeg går en halv dag bare uten så begynner jeg å gå opp og ned i kroppstemperatur, svetter varmt og kaldt om hverandre, hodepine, svimmel (dette vet jeg er helt normalt), men at jeg får alle abstinens symptomer på såpass kort tid har jeg aldri opplevd før og synes dette er rart, kan det ha noe med rus historikken min? Alder (at jeg blir eldre)?
Setter pris på få svar fra dere selvom det kanskje kan virke bagatellisk. (men er det ikke det vil jeg gjøre noe med det)

Mann, 24 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hva årsaken er, kan vi ikke gi en fasit på. Det kan selvsagt hende du merker abstinenser av cannabis allerede etter et halvt døgn. I så fall kan det være kroppen og psyken din som forventer påfyll av THC og sier fra med å svette osv. Særlig hvis du har brukt mer og mer cannabis den siste tiden, kan det påvirke hvordan du reagerer. Vanligvis inntreffer abstinenser av cannabis først når virkestoffet er ute av kroppen. Som oftest tar det et døgn eller kanskje mer. Det kommer an på hvor store mengder du bruker.
Det er fullt mulig at svettingen, hodepinen og svimmelheten er en kombinasjon av mange faktorer: abstinenssymptomer, stress, bruk av andre rusmidler etc. Hvis du bruker andre stoffer (alkohol inkludert) hyppig, vil dette påvirke hvordan du opplever å være nykter.
Din alder har neppe særlig innvirkning. 24 år er respektabelt, men ikke fryktinngytende gammelt.
Vi ser flere muligheter for hva du kan gjøre:
- Røyke hele tiden, så du aldri blir svett eller svimmel etc.
- Leve med å gå opp og ned i kroppstemperatur, svetter varmt og kaldt om hverandre, hodepine, svimmel halve dagen, og føle deg bedre etter røyking.
- Prøve å eliminere årsaker. F.eks slutte med cannabis en del måneder og se om det blir bedre. Eller se om de andre rusmidlene du har brukt kan være årsaken. F.eks kan jo visse psykedelia være en påkjenning og føre til stress.
Hvis du vil ha tips til endring av rusvaner, kan du kontakte oss. Du kan kanskje også kikke på vår app for deg som vil endre cannabisvaner.