Min far røyker cannabis

Hei, jeg skrev til dere for over 20 dager siden, men har enda ikke fått svar. Jeg prøver derfor igjen.
Min far røyker cannabis, noe jeg har både sett og luktet. Han har aldri snakket om dette og min mor har flere ganger hintet om det og trodd at jeg ikke har skjønt noen ting. Jeg har ikke sagt dette til noen ettersom jeg er svært redd for at dette vil ødelegge familien og at politiet eller barnevernet skal blandes inn. Min far har en god jobb og jeg vil ikke si at han har særlige trekk som vil tilsi at han røyker cannabis daglig, utenom at man kan lukte det etter han har røkt. Eneste jeg har opplevd som jeg kan huske fra barndommen, er at han kan bli veldig sint. Jeg tror han delvis røyker cannabis ettersom han har smerter i ulike deler av kroppen, og jeg har et lite håp om at han slutter med det når han har fått opprøret og fjernet smerten. Likevel er jeg så redd for at venner eller en fremtidig kjæreste vil oppdage dette. Jeg skammer meg over å ha en slik far, selv om jeg er så utrolig glad i han og ville aldri gjort noe for å ødelegge forholdet våres. Men det hadde vært fint å ha noen å snakke med om dette, mitt spørsmål er om jeg kunne ha snakket med en psykolog eller rådgiver om dette, uten at dette skal komme ut til politiet eller noe slikt. Har dere noen andre råd om hvordan jeg burde håndtere situasjonen?
Dette er noe som er veldig sårt for meg, håper på svar!
(ps. jeg bor ikke hjemme lengre ettersom jeg studerer et annet sted)

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vår spørre- og svartjeneste er anonym. Men ut i fra problemstillingen din nå, og på tidligere stilte spørsmål, ser vi at vi svarte på spørsmålet ditt den 5. mars 2019. Vi har derfor valgt å gi samme svar som den gang.
Det er veldig godt å høre at du er glad i faren din og at han har en skikkelig jobb og er et godt menneske. Det er tross alt det viktigste. Hvis hans røyking ødelegger forholdet til dere barna og familien ellers, er det ikke bra. Men ut fra det du sier, er han stort sett grei (selv om han blir sint i blant). Du skriver også at det er tydelig at moren din bestemmer hvor mye han skal ha. Det høres ut som hun vet om dette og at han godtar at hun styrer det litt for ham.
Det kan få ganske store konsekvenser å snakke om dette med rådgiver eller psykolog. Det er ikke sikkert de sier noe til politiet, men dersom broren din er under 18 vil de trolig melde fra til barnevernet. Det kan hende du kan snakke med noen du vet ikke melder fra, feks. BARsnakk. Der kan du diskutere ulike muligheter og hva som vil skje dersom du snakker med rådgiver eller psykolog. Vi kan også anbefale gratis drop-in tilbud til pårørende hos Bergensklinikkene.
Du kan også snakke direkte med mor eller far om at du er redd for at venner skal lukte det om de er på besøk og han har røyket. Du kan be faren din om å vise hensyn når han røyker (eller be mor si det til ham). Det er en del foreldre som røyker tobakk, og da er det ganske normalt å be dem vise hensyn. Røyker han cannabis pga smerter i kroppen bør han oppsøke lege for å medisin som kan dempe eller smertene.
Du har sannsynligvis helt rett i at røyken (cannabis) påvirker hvor sint han blir. Det er ganske kjent at folk som røyker cannabis blir lett irriterte eller sinte når de ikke har røyket. Det hjelper kanskje ikke deg så mye, men det kan i hvert fall være en forklaring.
Du kan gjerne tipse faren din om å kontakte oss. Vi kan snakke med ham anonymt og gi noen tips hvis han vil slutte etter operasjonen.