Far som røyker cannabis

Hei, min far røyker cannabis daglig. Dette er noe jeg har vist siden ungdomsskolen, men har ikke tørt å si dette til noen. Min mor har delvis hintet til det og det er tydelig at hun bestemmer hvor mye han skal ha. Faren min har en skikkelig job og er et godt menneske, men når han blir sint tror jeg at røyken påvirker hvor sint han blir. Jeg er veldig glad i faren min og har ikke lyst å ødelegge forholdet våres, men er samtidig redd for helsen hans og om han kan få problemer dersom politiet hadde funnet ut av det. Jeg synes også det er vanskelig med venner for jeg vil ikke at de skal dømme meg og familien min, og jeg er derfor redd for at de skal lukte det om de er på besøk og han har røyket.
Jeg har også en lillebror som er klar over dette, noe som vi hadde en liten samtale om for et par år siden. Han er den eneste jeg har snakket med dette om. Noen ganger ønsker jeg at jeg kunne snakket med noen men er redd for at de skal kontakte politiet for jeg er så glad i faren min. Men er det slik at dersom jeg snakker med en rådgiver eller psykolog at de har taushetsplikt om dette, eller må de kontakte politiet for at faren min røyker cannabis?
Jeg går med et lite håp om at han slutter, fordi han skal opperere deler av kroppen hvor han har smerte, noe jeg tror jeg tror er en av hovedgrunnene til at han røyker cannabis.

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig godt å høre at du er glad i faren din og at han har en skikkelig jobb og er et godt menneske. Det er tross alt det viktigste. Hvis hans røyking ødelegger forholdet til dere barna og familien ellers, er det ikke bra. Men ut fra det du sier, er han stort sett grei (selv om han blir sint i blant). Du skriver også at det er tydelig at moren din bestemmer hvor mye han skal ha. Det høres ut som hun vet om dette og at han godtar at hun styrer det litt for ham.
Det kan få ganske store konsekvenser å snakke om dette med rådgiver eller psykolog. Det er ikke sikkert de sier noe til politiet, men dersom broren din er under 18 vil de trolig melde fra til barnevernet. Det kan hende du kan snakke med noen du vet ikke melder fra, feks. BARsnakk. Der kan du diskutere ulike muligheter og hva som vil skje dersom du snakker med rådgiver eller psykolog.
Du kan også snakke direkte med mor eller far om at du er redd for at venner skal lukte det om de er på besøk og han har røyket. Du kan be faren din om å vise hensyn når han røyker (eller be mor si det til ham). Det er en del foreldre som røyker tobakk, og da er det ganske normalt å be dem vise hensyn.
Du har sannsynligvis helt rett i at røyken (cannabis) påvirker hvor sint han blir. Det er ganske kjent at folk som røyker cannabis blir lett irriterte eller sinte når de ikke har røyket. Det hjelper kanskje ikke deg så mye, men det kan i hvert fall være en forklaring.
Du kan gjerne tipse faren din om å kontakte oss. Vi kan snakke med ham anonymt og gi noen tips hvis han vil slutte etter operasjonen.