Jeg trenger hjelp til å slutte å røyke.

Hei, Jeg sluttet å røyke Marihuana for 4 måneder siden, men så sprakk jeg plutselig, og nå har det gått 3 uker der jeg har falt tilbake i gamle trakter. Jeg er irritert og sint på meg selv, og hver kveld før jeg legger meg så sier jeg at i morgen er dagen, nå skal jeg være edru og fri. Så kommer dagen og jeg ender opp med å skuffe meg selv gang på gang fordi jeg ikke klarer å holde meg unna fristelsen. Hvilke bra tiltak er det jeg må ta for å slutte? Jeg vil virkelig slutte å holde på sånn. Ikke hver dag, jeg merker jeg ikke er lykkelig sånn. Hvordan kan jeg få sterkere selvdisiplin og være mer sta?

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Mange med deg opplever at det kan være vanskelig å slutte med hasj/marihuana. Du spør om hvordan du kan få sterkere selvdisiplin og være mer sta? Ofte er det motivasjon som skal til for at vi skal få til ting som er litt vanskelig. Psykologene skiller mellom ytre og indre motivasjon og du kan lese mer om det på «Nøkkelen til god motivasjon» på Psykologisk.no.
En god indre motivasjon er en av de viktigste faktorene som skal til for å lykkes, men noen ganger er det ikke nok. Det kan være lurt å be om hjelp og det kan også bidra til å holde motivasjonen oppe. Som hjelp kan du også laste ned og prøve vår hasjavvennings app (HAP). I tillegg har Uteseksjonen i Oslo hasjavvenningsprogram som er gratis, og du trenger ikke henvisning fra lege for å delta.