Irrelevant – Behandlingsform alkohol

Jeg har ført regnskap med drikkingen min siden 2012. De to siste årene kan jeg med sikkerhet si at jeg har drukket 45 enheter/uke i snitt. Har nettopp vært hos psykiater og fått diagnosen alkoholiker/alkoholavhengig. Han var veldig opptatt av å fortelle meg at jeg forsøkte å benekte og bagatellisere mitt forhold til alkohol. Selv mener jeg at jeg ikke benekter problemene mine, men jeg har et anstrengt forhold til religion, og blir frustrert av at mye av rusomsorgen forholder seg til denne 12 trinns modellen. Jeg tror ikke at «noe» utenfor meg selv kan løse problemene mine, men innser at jeg trenger hjelp av «noen». Hva gjør jeg?

Mann, 59 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ulike behandlingsformer fungerer for ulike personer, og vi har full forståelse for at 12-trinnsmodellen ikke er noe for deg. Heldigvis finnes det mange behandlingstilbud som ikke praktiserer den modellen, både blant psykologer og klinikker. Hvis du ser på Helsenorges oversikt over hjelpetilbud for alkoholproblemer vil du i mange tilfeller kunne lese litt om de ulike stedene, hvor de ofte opplyser om de benytter en 12-trinnsmodell eller ikke. Listen inkluderer poliklinisk utredning (dvs. regelmessige samtaler med en spesialist), akutt avrusning og innleggelse på klinikk over lengre tid, med veiledende ventetider. Merk at du også kan avgrense resultatene geografisk. Dette er tilbud legen i prinsippet kan henvise deg til – så vi anbefaler at du avtaler en time hos fastlegen din, og diskuterer muligheter for en henvisning. Legen din kan sannsynligvis også hjelpe deg med å finne ut av hva slags behandlingsmodell de ulike stedene benytter seg av.