Behandlingsform, alkohol

Jeg er en mann på 59 år, som innser at jeg har pådratt meg et alkoholproblem som har utviklet seg over endel år. Siste to årene har jeg i snitt drukket 46 enheter pr. uke. Jeg bestilte time hos en psykiater, men ble veldig opprørt etter møtet med ham. Jeg følte at han var autoritær, og at han hadde en «rusmodell» som han absolutt skulle plassere meg inn i. (På noen spørsmål følte jeg at han ikke trodde på svaret mitt fordi det ikke passet inn i «alkoholiker-skjemaet» hans.) Han mente mente jeg trengte behandling, og foreslo en klinikk som arbeider ut fra 12 trinns modellen. Men 12 trinns modellens liste med «bekjennelser» har jeg store problemer med, siden jeg har bakgrunn fra frikirkemiljø hvor «bekjennelse» var sentralt, og hvor det var viktig å se på mennesket som verdiløst og fortapt uten hjelp (frelse) fra en høyere makt. Jeg reagerer veldig på det menneskesynet Minnesotamodellen reflekterer, og synes det gjør mennesket til et viljeløst offer. Jeg vet at bl.a. Fanny Duckert står for et litt annet syn på rusbehandling, og jeg har nettopp hørt et foredrag av Arvid Skutle ved Stiftelsen Bergensklinikkene, som også virker som en fornuftig mann. Jeg skal ta det på alvor hvis en behandler jeg har tillit til mener at rusbruken min har gått så langt at jeg bør bli totalt avholdende. Men jeg godtar det ikke når en erkekonsevativ baptist fra Minnesota, som selv er avholdsmann, sier det samme. Kan dere foreslå alternative behandlingsmiljøer?

Mann, 59 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Takk for et veldig interessant innlegg. Vi kan neppe finne en fasit på hvilken behandlingsform som vil passe deg. Det kommer nok i først og fremt av at et slikt svar ikke finnes. En har forsøkt å finne ut om visse typer behandlinger passer med visse typer ruslidelser, uten at det ga særlig klare svar. Den klareste konklusjonen, såvidt vi kan forstå, var: det avgjørende i et behandlingsforløp er ikke metode, men relasjon. Jo bedre relasjon mellom klient og behandler, jo bedre resultater. Les mer om prosjekt MATCH her.
Det første en kan tenke på før en oppsøker behandling, er «hva er min bestilling»? Det er mange i behandlingsapparatet som vil ta det for gitt at «trenger du hjelp, er det fordi du er ‘alkoholiker’ og den eneste gyldige målsetning er totalavhold». Hvis dette ikke er din målsetning, er det viktig å være tydelig på det med én gang. Det finnes helt klart poliklinikker, psykologer (f.eks. Duckert), andre terapeuter, grupper osv. som kan jobbe ut fra det du selv ønsker og som ikke følger rigide kartleggingsverktøy.
Hvis du ser på Helsenorges oversikt over hjelpetilbud for alkoholproblemer vil du i mange tilfeller kunne lese litt om de ulike stedene, hvor de ofte opplyser om de benytter en 12-trinnsmodell eller ikke. Listen inkluderer poliklinisk utredning (dvs. regelmessige samtaler med en spesialist), akutt avrusning og innleggelse på klinikk over lengre tid, med veiledende ventetider. Merk at du også kan avgrense resultatene geografisk. Dette er tilbud legen i prinsippet kan henvise deg til – så vi anbefaler at du avtaler en time hos fastlegen din, og diskuterer muligheter for en henvisning. Legen din kan sannsynligvis også hjelpe deg med å finne ut av hva slags behandlingsmodell de ulike stedene benytter seg av.