Hva er sammenhengen mellom Peth-verdi og alkoholkonsum?

Hei, jeg lurer på om dere kan gi en betraktning på en sammenheng mellom peth verdi og konsum. Hva vil f.eks en peth-verdi på 0.15 i praksis bety?

Mann, 42 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
PEth-prøver gir informasjon om alkoholkonsum de siste 2-6 uker. Negativ PEth-konsentrasjon er satt til 0,03 µmol/L. Når analyser viser PEth-konsentrasjoner under negativ referanseverdi på 0,03 tyder det på avholdenhet eller beskjedent alkoholforbruk de siste 2-6 ukene. En PEth-verdi på 0.30 µmol/L indikerer et skadelig høyt alkoholkonsum. Du kan lese mer om dette på Fürst.no (medisinsk laboratorium) sin nettside om PEth og andre typer alkoholtester.
Du ønsker å vite hva f.eks. en PEth-verdi på 0,15 i praksis betyr. Det er ikke mulig for oss å estimere for deg dessverre. Flere faktorer spiller inn. Hva er bakgrunnen for testingen? Hva er «avtalen» mellom personen og eventuelle myndigheter? Hvis avtalen er avholdenhet eller beskjedent alkoholkonsum, så er det nok mulig personen med PEth-verdi på 0,15 får et forklaringsproblem, da en slik verdi tyder på et betydelig alkoholkonsum. I førerkortsaker er godkjenning av helseattest er målet vil en 0,15 PEth-analysesvar neppe falle i god jord. Du kan jo kontakte Fürst medisinske laboratorium i Oslo på telefon 22 90 95 00 for et spesifikt svar. Du kan også ringe oss anonymt på 915 08 588 (11-18 alle dager).
PS! Hvis ditt spørsmål gjelder en førerkortsak kan du lese dette tidligere svaret på spørsmål om PEth og førerkort.