Urinprøver for sertifikat

Heisann! Jeg holder på med urinprøver for å få bil lappen, men fikk etter sist gang høre at det hadde slått ut på alkohol ( en gang, eller flere) , jeg trodde jo ikke det skulle ha noe å si, da di har henvist kun til narkotika saker fra tidligere på sertifikat søknaden min.. Uansett, det jeg lurer på er, vet dere hvor lenge alkohol kan spores i kroppen? Jeg føler det er forjævli at jeg ikke har lov å ta meg ei pils engang.. så skulle gjerne visst mer om det.. Mvh Thomas 31

Mann, 31 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hvor lenge alkohol kan spores i kroppen avhenger av hvor mye du drikker, og hva slags prøve som benyttes. En standard etanol-urinprøve kan vanligvis kun påvise alkoholinntak i opptil et døgn, mens blodprøvene CDT og PEth derimot kan påvise et høyt alkoholforbruk opptil flere uker bakover i tid. Vi anbefaler at du leser hva Fürst skriver om mulig påvisningstid i deres egen omtale av CDT og PEth for utfyllende informasjon om dette.
Se også avsnittet om Alkohol og helsekrav til førerkort i Førerkortveilederen (Helsedirektoratet).