Hvordan slutte med hasj?

Hei! Har prøvd flere ganger å slutte med hasj, men jeg begynner som oftest på igjen etter 2-3 måneder. Jeg føler at lysten bare blir sterkere jo lengre tid det går.. Jeg skal snart begynne på høyskolen og har bestemt meg for å slutte til da, men trenger virkelig råd til hvordan. Jeg har røyket i ca 3 år, med pauser en gang iblant.
Jeg sliter med depresjon/angst etter en del traumatiske opplevelser fra barndommen og tror det er grunnen til den psykiske avhengigheten.

Kvinne, 20 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Å slutte med hasj etter lengre tids bruk er ikke alltid så enkelt.  Og det er helt ikke uvanlig at man begynner å røyke hasj igjen etter en lengre tids opphold.
Du skriver at du sliter med angst og depresjon og at dette sannsynligvis har sammenheng med den psykiske avhengigheten. Dette er nok noe du burde ta tak i og få hjelp til å bearbeide. Hvis du ønsker det kan du ta kontakt med fastlegen din som kan henvise deg videre.
Vi vil anbefale deg å lese på sidene våre «Hjelp til å slutte med cannabis».
De fleste kommuner i Norge tilbyr også hasjavvenningsprogram (HAP) og du finner ditt nærmeste behandlingsted her. Psykiatrisk ungdomsteam (PUT) og andre ruspoliklinikker gir poliklinisk oppfølging av ungdom med rusproblemer. De tilbyr behandling på dagtid uten at du er innlagt, og stort sett dreier det seg om samtaleterapi.
Uteseksjonen i Oslo har sammen med RUStelfonen utviklet en egen app for hasjavenning(HAP) som du kan laste ned hvis du ønsker det.
Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588 alle dager 11-18, om du ønsker å snakke med en veileder om problemene dine, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak. Du kan også chatte med oss på hverdager 11-18.