Hasj, økonomi, løgner og et ønske om å forandre seg.

Hei, jeg vet ikke helt hv det er jeg egentlig lurer på, men har brukt cannabis i gankse mange år av og på.
I de siste årene har jeg jobbet for å komme meg ut av miljøet og rusen. Hver gang jeg kommer meg til ett punkt hvor jeg føler jeg begynner å føle jeg har kontroll på livet igjen, havner jeg tilbake i samme felle. cannabisrusen er en ting, det roer meg ned og hjelper med angsten og stresset i nlivet mitt som jeg har skapt for meg selv. Men sammen med rusen, kommer antisosiale tendenser, sammen med økonomiske problemer og andre problemer som hører med i en sånn situasjon. Jeg lurer på hva slags andre tiltak som er tilstede for de som sliter med cannabismissbruk. Jeg har fått hjelp hos PUT i Trondheim i to år. Men føler ikke det har hjulpet veldig.

Mann, 27 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Her beskriver du en sammensatt situasjon, med f.eks. gjentakende mønstre, antisosiale tendenser, økonomiske og andre problemer, og det er mye som kan sies her. Men for enkelhets skyld skal vi fokusere på det spørsmålet du konkret stiller – om tiltak du kan benytte deg av. Hvis du ønsker å diskutere situasjonen din utover det, er du velkommen til å kontakte oss på tlf. 915 08588 i åpningstidene. Det er helt anonymt.
Når det gjelder tiltak du kan benytte deg av, finnes det flere alternativer. Først og fremst vil vi tipse deg om et såkalt Hasjavvenningsprogram – hvor du kan finne kontaktinformasjon til din nærmeste kommune i menyen, og forhøre om muligheten til å få hjelp derfra. Alternativt kan du også prøve vår HAP-app, som bygger på den samme modellen, selv om denne nok først og fremst bør sees på som et supplement til øvrig behandling, og ikke som en behandling i seg selv.
Et annet alternativ er møtevirksomhet i NA-grupper, hvor du deler din historie med, og lytter til erfaringer fra, andre personer som selv ønsker å holde rusbruken bak seg. Mange opplever dette som et nyttig ledd i å holde seg rusfri, da samholdet, samt en felles målsetting, kan virke både styrkende og motiverende.
Og til sist: du skriver at du har fått hjelp hos PUT i to år, uten at dette har hjulpet deg nevneverdig. Kanskje bør du si fra om dette direkte til dine behandlere, slik at de forstår dine behov bedre, og dere sammen kan bli enige om et opplegg som fungerer bedre for deg. Og, dersom det viser seg at PUT ikke er noe for deg, så finnes det andre instanser i spesialisthelsetjenesten, med spisskompetanse på rus, som legen din kan henvise deg til. I så fall bør du snakke med legen din om dette, slik at dere sammen kan se på hvilke andre tilbud som kunne vært aktuelle for deg. På HelseNorge sine hjemmesider finner du en oversikt over noen tilbud, samt (veiledende) ventetider.
Se også vår guide hjelp til å slutte med cannabis.