Hasj og personlighetsforandring

Hei!
Eks-kjæresten min som jeg var sammen med i over ett år røyket i perioder daglig hasj, og da opptil flere ganger i løpet av dagen. I veldig store perioder av forholdet var det nesten sånn at hasj var det viktigste, når han våknet var det første han tenkte på å få ta seg en joint.
I periodene han ikke røyket hadde vi det kjempe bra og kranglet lite. De periodene han røyket- og spesielt da han røyket mye kranglet vi mye og ofte! Det var nesten sånn at han var paranoid, og besatt av og finne feil med meg og ting jeg hadde gjort. Det var alt fra å lyve til og være utro, til og ikke bry meg. Jeg ble fylt med stygge ord og han kalte med alt mulig rart. Jeg fikk skylden for alt, hver gang vi kranglet var det min feil fordi jeg hadde gjort ditt og datt. Når jeg prøvde og ta opp at jeg syntes han forandret seg når han var høy og at det var rusen som gjorde at vi kranglet svarte han som oftest bare at det ikke var det og at han hadde kontroll på det han holdt på med.
Nå en stund etterpå har vi møttes noen ganger, og sist vi møttes «måtte» han ha en joint midt på natten. Han har i det siste brukt meg som unnskyldning for å røyke, sagt at når han skal være med meg må han ta seg en joint. Dette endte selvfølgelig med at han ut av intet vekker meg midt på natten og kaster meg ut, uten at jeg egentlig vet hva jeg har gjort feil.
Jeg bare lurer på om hasj kan gjøre dette med personer, eller om han også sliter psykisk og bruker hasj for å overdøve disse problemene. Jeg er jo glad i han og har lyst til og hjelpe han, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til, hvordan jeg skal gå frem. Han blir bare sint uansett hva jeg prøver å gjøre, eller om alt rett og slett er min feil som han til slutt fikk meg til å tro..

Kvinne, 23 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ulike mennesker reagerer ulik på hasj, og det er vanskelig for oss å si noe om hva som er tilfelle for akkurat ham. Når det er sagt kan det at du opplever ham veldig paranoid ha sammenheng med cannabisrøykingen. Flere opplever såkalt «hasjnoia», og noen opplever også vrangforestillinger. Det er ikke noe som skjer alle, men det er en mulig forklaring for hvorfor han oppfører seg slik. Det utelukker imidlertid ikke at han ikke sliter med noe psykisk.
Videre spør du om hvordan du kan hjelpe ham best mulig. Det beste vil nok være å oppfordre ham til å søke hjelp. Trenger han noen å snakke med kan han få det ved å kontakte lege å få en henvisning til psykolog. Ønsker han hjelp til å slutte med cannabis kan du anbefale ham å undersøke om de har et hasjavvenningsprogram i kommunen. Vi har også en egen hasjavvenningsapp som heter HAP. Den er gratis å laste ned.
Uansett årsak har han ingen grunn til å skylde sin hasjbruk på deg. Han er selv ansvarlig for hvordan han velger å leve livet sitt, og de konsekvensene det medfører. Du kan, som nevnt, oppfordre ham til å søke hjelp, men utover det opp til ham selv hva han gjør.
Det at han skylder problemene sine på deg, synes vi høres ut som et dårlig utgangspunkt for en god relasjon. Vi tror derfor at det vil være nyttig for deg å tenke gjennom hva du selv aksepterer. Med mindre han gjør noen endringer i rusbruken sin (og hvordan han behandler deg), er det lite trolig at relasjonen vil bli bedre. Da må du ta stilling til om du orker å ha en slik relasjon som nå, eller ikke.