Funnet hasj for salg hos sønn 18

Etter mistanke fant vi i dag hasj, i slike mengder at det garantert er ment til salg, på vår sønns rom. Han er 18.
Har hatt t samtale med han. Han er veldig avvisende. Men innrømmet etter press. Han mener det ikke er så stort problem. Min mann vil gå til politiet med hasjen vi fant. Jeg vil tappe den i do og prøve å inngå en avtale med vår sønn for å få han til å slutte, både å bruke selv og å selge. Jeg er redd for å miste all kontakt med vår sønn, slik at det blir umulig å prøve å hjelpe han..
Han går på videregående og har i tillegg en jobb.
HAn ønsker å flytte hjemmefra. Han innrømmet å h kjøpt hasj for 7000 kr.
Hva råder dere oss til å gjøre? Hilsen fortvilte foreldre.

Kvinne, 54 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det ikke er en enkel situasjon å være i. Uansett hva dere bestemmer dere for vil vi anbefale dere å prate mer med sønnen deres om dette. Nå har begge parter fått tid til å fordøye dette litt, og dere kan forsøke å ha en rolig samtale rundt det. Tips til en slik samtale finner dere her.
Det vil for eksempel være nyttig for dere å vite hvor mye han røyker og hvor lenge han har gjort det. Det er også viktig å finne ut av om dette er noe han er villig til å slutte med det eller ikke. Det samme gjelder omsetning av hasj.
Hvis han går med på å slutte å bruke hasj kan han enten prøve å egenhånd, eller benytte seg av hasjavvenningsprogrammet i kommunen. Vi har også en app som heter HAP (hasjavvenningsprogram) han kan bruke.
Ønsker han derimot ikke å slutte blir veien litt annerledes. Det er hans valg om han vil røyke eller ikke, men dere må finne ut av hvordan dere skal forholde dere til det. Dere kan bestemme hva som er greit i deres hus, men må da også vite hva konsekvensen blir hvis han bryter reglene og røyker likevel. Må han da for eksempel flytte ut? Miste økonomisk støtte fra dere?
Det dere kan gjøre for å likevel motivere til å slutte er å forsøke å få ham til å reflektere over bruken selv. For eksempel ved å stille spørsmål om hva han får ut av å røyke, og hva han opplever som negativt.
Når det gjelder mengden det er snakk om her (med tanke på videresalg), vil veien videre uansett avhenge av hvordan han selv vurderer sin situasjon, og hva han selv ønsker. Det finnes ingen klare fasitsvar på hvordan dere bør angripe dette, om du eller mannen din har det beste forslaget. Men i utgangspunktet tenker vi at dere nok bør unngå å ta dette med politiet, da dette kan skape desto større problemer for ham, og samtidig redusere sjansen for at han vil ha noen kommunikasjon med dere. Dette blir selvsagt opp til dere selv å vurdere, men dersom dere i første omgang klarer å holde dette internt, er det kanskje det beste.
Både du, mannen din og sønnen deres er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom dere ønsker å diskutere denne situasjonen nærmere.