Sykemelding ved abstinenser

hei,
Min sønn op 27 år er cannabisavhengig ,men har greid å holde seg unna nå i 7 måneder. Så sprakk han i sommer og nå har han store abstinensplager og kan ikke gå på jobb. Legen nekter ham sykemelding. Det eneste min sønn vil er å komme gjennom dette og tilbake i jobb. Skal han straffes fordi han sprakk? På arbeidplassen blir jo fravær uten sykemelding betraktet som skoft
Mvh en mor

Kvinne, 63 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ut på oss som en ganske urimelig lege. Det er dessverre ikke så mye dere kan gjøre med den biten, bortsett fra å kanskje bytte fastlege. Det vi kanskje ville gjøre i deres tilfelle, var å snakke med Ut av Tåka i Oslo. De er ikke helsepersonell, men kan gi dere råd og tips på veien. De kan også ta ham i mot og tilby samtaler, støtte og veledning. Sønnen din kan også finne god hjelp og tips på vår app for deg som vil slutte med cannabis. Abstinenser etter cannabisbruk kan oppleves sterke av den det gjelder, men i de fleste tilfeller går det ikke lang tid før en er tilbake i form igjen.