Hvordan takle en mann med alkoholproblem??

Min mann er 58 år og vi har vært sammen i 18 år. Gift i de 13 siste. På disse 18 år har han ikke vært edru en eneste helg. Han drikker fredag, lørdag og søndag. Også i alle ferier. Da hver dag. Våre venner er borte da han har skjemt seg ut og vært frekk med alle. Hans fetter og konen som vi har vært mye sammen med gir også opp nå. Sist vi ble invitert på deres sommerhytte drakk mannen min hele dagen og var godt beruset om kvelden og klarte ikke gå på jobb mandag. Alle andre var edru. Dette er bare et eksempel av mange. Reiser vi på hytten starter han å drikke øl siste del av kjøreturen. Samme skjer på vei hjem. I helgene går det i øl, vodka på vannflasker og whisky. Vi var en uke i utlandet nå i sommer og han var ufordragelig med kelnere, nektet å betale, var forferdelig dårlig en dag etter å ha drukket shots til 3 om natten. Så man kan si at alle våres ferier blir preget av dette. Besøker jeg mine foreldre midt i uken drikker han. Som denne uken da han startet onsdag, fortsatte torsdag og klarer ikke jobb fredag. Vår sønn på 14 år synes det er veldig ubehagelig selvfølgelig. Nå har jeg truet med skilsmisse, kjeftet og blir sur og deprimert men ingenting hjelper. Han sier han har kontroll men langt derifra. Han planlegger drikkingen og holder seg helst ute i garasjen. Lurer også på om det går utover hukommelse og hodet da visse tegn tyder på det. Har sagt nå at han må ta seg en hvit måned, men han svarer at det får bli en uke av gangen og det er det jo ingen vits i. Dette er jo bare et lite utdrag av det livet han fører nå. Har ikke antall på hvor mange ganger han har skjemt oss ut i det sosiale lag. Det er ikke lett å bryte opp heller!! Noen tips og råd hadde vært godt!!Hilsen Deprimert kone!!

Kvinne, 51 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du er i en vanskelig situasjon ,at din manns alkoholproblemer har vart i såpass lang tid gjør jo ikke situasjonen lettere. Man blir veldig sliten av å måtte forholde seg til den type problemer over lengre tid. Det er viktig å ta vare på seg selv i en slik situasjon og dessuten er det viktig å ta vare på din sønn som også lider under dette.Nedenfor finner du informasjon om hvor du kan søke hjelp.  Det er ikke uvanlig at noen som har et rusproblem bagatelliserer situasjonen og det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på hvordan du kan få han til å innse problemet og gjøre noe med det. Men det du kan, er å snakke med ham om hvordan du opplever situasjonen. I denne artikkelen på vår hjemmeside finner du råd og tips til en slik bekymringssamtale. Kanskje du kan også ha nytte av Nasjonalt folkehelseinstitutts heftet Å leve med en mann som drikker for mye. Du kan også få hjelp hos NKS Veiledningssenter for pårørende som tilbyr:
• individuelle samtaler
• par- / familiesamtaler
• telefonveiledning
• ulike gruppeaktiviteter (se aktuelt for Sør Norge)
• veiledning i gruppe, for eksempel mestrings- og erfaringsgrupper
• undervisning (temasamlinger, foreldremøter og andre informasjonsmøter i offentlig og privat regi)
• likemannsarbeid (ledsager på møter o.l)
• hjemmebesøk
• samarbeid med kommunale og interkommunale tiltak, spesialisthelsetjeneste, frivillige lag og organisasjoner og andre instanser på fagfeltet.
I Hordaland har dessuten Bergensklinikkene et godt utviklet tilbud til pårørende.
Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon 08588 eller chat for en utdypende samtale om dette. Alle henvendelser er anonyme.