Fortelle legen om hasjbruk – taushetsplikt?

Hei,
Jeg har vært innom legen og fortalt til legen at jeg har selvmordstanker også videre. Så ble jeg henvist til psykatrien, neste uke. Så satte vi opp en time dagen etter jeg er ferdig hos psykatrien for å bare snakke om hvordan det gikk.
Men det er en tema som sitter inni meg som jeg er spesielt redd for å ta opp med fastlegen. At jeg bruker hasj for å bare roe meg ned, pågrunn av alt selvmordtankene og at jeg har ADHD så går ting alt for fort for meg.
Bruker det ikke det ofte kanskje 1-2 ganger i måneden, men nå som jeg skal begynne som lærlings hos en bedrift som har strenge krav om rusbruk. Har jeg lyst til å fortelle legen om jeg kan ta en urinprøve for å sjekke om det er fortsatt i blodet før jeg starter som lærling hos bedriften.
Jeg har tenkt å slutte med det siden vil ikke miste lærlingsplassen, men hvis jeg tar det opp kan legen fortelle det videre og kan legen utsette forkortet siden det er noe jeg virkelig trenger når jeg begynner som lærling. Er også redd at legen forteller det til foreldrene.
Eller er det bedre hvis ikke jeg forteller det til legen eller psykatrien fordi da kan de sette meg inn som rusmisbruker. Jeg innert inne har jeg lyst til å ha hjelp, men samtidig er jeg redd. Jeg vil slutte med det siden jeg vet egentlig at det gjør selvmordstanken enda værre men samtidig bedre.

Mann, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette er et veldig vanskelig dilemma. Og vi kan ikke gi deg en fasit. Det vi kan, er å fortelle deg sannsynlige konsekvenser av forskjellige valg og gi deg noen tips på hva du kan gjøre (både hvem du kan snakke med og hva du kan gjøre med din cannabisbruk).
Det første du kan gjøre, er å tenke gjennom om du virkelig har lyst til å slutte med cannabis. Hvis du bestemmer deg for det, er det ingen ting i veien for å gjøre det på egen hånd. Men du må gå inn for det, og det koster litt innsats. Du kan bruke appen vår til dette formålet. Se også våre sider om tips til å slutte med cannabisbruk.
Det er riktig som du sier, at dersom du forteller om cannabisbruk, vil du ganske sikkert få utsettelse på lappen (dette gjelder begge legene – psykiater og fastlege). Det er ikke 100 % sikkert du får det, men problemet er at du kan ikke vite dette på forhånd. Det vi kan si, er det skal ikke så veldig mye/hyppig cannabisbruk til for at du ikke fyller helsekravene til førerkort.
Vi ville kanskje råde deg til å snakke med Ut av Tåka i Oslo. De har masse erfaring, og de melder deg ikke. Spør dem om de vet hva din nærmeste hasjavvenning-avdeling gjør i ditt tilfelle.