Metadon og bivirkninger

Hei. Jeg har vært i lar siden 2002. Byttet fra subutex til metadon 2013. Har vært rusfri de 2 siste årene.
Da jeg gikk over til metadon opplevde jeg en vektøknining på ca 25 kilo. (Vann i kroppen) Fingrene mine er tykke pølser, ansiktet mitt kjenner jeg ikke igjen fordi det er est ut (måne fjes). Jeg synes jeg ser unaturlig ut. Dette plager meg veldig. Jeg tror ikke det er «fett» , er rimelig aktiv , sykler en time hver dag (ergometersykkel) og spiser rimelig sunnt.
Jeg vet at det er på grunn av metadon, for jeg har i perioder byttet ut metadon med heroin og da har «hevelsene» gått ned.
Er det noen som har erfaringer med dette? Hva kan jeg gjøre for å få hveelsene ned?
Vurderer å gå tilbake til subutex, men vet ikke om jeg klarer det. Forstår det slik at man må trappes helt av metadon for man kan ta subutex. Jeg er redd jeg ikke takler å bli syk. Finnes det en måte å gå fra metadon til subutex uten å bli syk?
Har trappet meg ned fra 100 mg til 50mg de siste 10 dagene uten å se endring på «hvelsene», kanskje det tar lengere tid?
Er takknemlig for råd tilbakemelding.

Mann, 47 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi reagerer alle ulikt på ulike typer medisiner, og bivirkningene vil kunne variere fra person til person. De bivirkningene du har fått som følge av metadonbruk er ikke uvanlige.
Du spør om hva du kan gjøre for å få hevelsene ned, og hvor lang tid det ev. tar ved dosereduksjon, men det må du snakke med legen din om, dersom legen har kompetanse på dette området. Mange leger har ikke det, og da bør du heller ta kontakt med helsepersonell som jobber spesifikt med rusproblematikk. Bergensklinikkene er vel et godt tips her. Eller kanskje noen i LAR-systemet lokalt har peiling. Vi er ikke medisinsk personale og kjenner heller ikke din helsetilstand.
Når det gjelder det å gå over fra metadon til Subutex har vi svart på det spørsmålet før, og du finner svaret på  vår hjemmeside her. Som du selv skriver, må du trappe helt ned metadon før du går over på Subutex. Da vil du måtte påregne å være dårlig/abstinent i overgangen, men dette er ikke snakk om lang tid. Dersom en overgang til Subutex kan løse dine helseproblemer, er det kanskje verdt å vurdere det?
Det kan hende ProLar-nett har erfaringer med problematikken du tar opp, og at det er noen der du kan rådføre deg med.
proLAR Nett – Nasjonalt forbund for folk i LAR / Avd. Bergen
Østre murallmenningen 7
AFR LAR Bergen.
Tlf: 46 85 84 59