Metadon til subutex

Hei. Jeg går på 90mg metadon. Nå skal jeg bytte medisiner til buprenofin. Har ikke lyst å trappe ned men bare gå rett over på bup. Tok metadon kl 8 i dag morges nå er det snart 12 timer siden. Blir eg dau syk om eg tar subutex nå i kveld. Føle metadonen går fort ut? Plis svar fort

Kvinne, 27 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du bør ikke konvertere rett over fra metadon til subutex uten å trappe ned på metadon først. Virkestoffet i subutex, buprenorfin, virker en del svakere enn metadon fordi den er en partiell agonist. Kroppen din er tilvendt en jevn virkning fra metadon og vil reagere kraftig på en plutselig omstilling til subutex, nesten som om den fikk motgift.
Du bør heller trappe ned forsiktig over tid på metadon til feks. 20 mg, så vil det antagelig være en del lettere for deg. Noen venter også et døgn etter siste metadoninntak før de tar sin første dose med subutex. Erfaringene fra nedtrapping og konvertering oppleves forskjellig, utfra hvor lenge man har gått på preparatet, motivasjon, omgivelser og livssituasjon.
Hvis du går i LAR anbefaler vi at du snakker med legen din, som kan henvise deg til et kort avgiftningsopphold, eller hjelpe deg med en konvertingsplan. Det finnes nasjonale retningslinjer for hvordan man trapper ned og konverterer på disse to LAR-preparatene. Det er lurt at du leser den. Om du gjør alt sammen på egenhånd bør du gjøre en del research først og lage deg en plan. Det er viktig med ro og hvile, god tid og noen du kan få støtte fra hvis du gjør det på egenhånd. Ta gjerne kontakt med oss på chat elller telefon (11-19) for flere råd. Lykke til!