Sprakk i helgen

Hei! Jeg lurer på hva jeg skal gjøre jeg har holdt meg nykter i 1års tid nå og i helgen så sprakk jeg hva skal jeg gjøre?

Mann, 24 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det kommer an på situasjonen din. Har du noen du snakker med om dette? Har du vært i behandling f.eks og kan snakke med dem? En sprekk er ganske vanlig, men det viktige er at det ikke utvikler seg til et fullt tilbakefall. Det kan du unngå, men da er det viktig å ikke ha kontakt med folk som ruser seg, og ikke oppsøk/tekste/chatte osv med folk som selger rusmidler. Ta kontakt med oss på chat eller telefon og få tips til hvordan du skal unngå mer sprekk. Det er viktig å ikke føle det som er stort nederlag og tenke at «nå kan jeg bare gi opp siden jeg sprakk». Den sprekken du har nå kan brukes til å lære noe av for å unngå flere sprekker i fremtiden. Da er det viktig å snakke med noen om det, f.eks. kan du begynne med å snakke med oss. Du sier ikke hvilket stoff det var, men hvis det var alkohol, kan du vurdere å gå på et AA-møte noen ganger for å unngå mer rus. Var det cannabis, kan du laste ned APPEN vår og der få mange gode tips til å unngå mer sprekk. Var det andre narkotiske stoffer, kan du vurdere å gå på NA-møter.