Hasj

Hei! Jeg har røyket hasj med venner i flere mnd nå.. Er man avhengig om man røyker hver dag? Har eksamen på skolen nå og det stresser meg ekstremt mye, føler at det demper alt stresset.. Tørr ikke slutte fordi jeg har hørt man kan få psykiske problemer av det.. jeg har lenge slitt med depresjon, angst og anoreksi (sistnevnte sliter jeg veldig med enda).. og tørr derfor ikke slutte! Hva skal jeg gjøre?? Hilsen fortvilet 3 klassing, som virkelig vil bestå alt

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du spør først om du er avhengig om du røyker hver dag. Den beste måten å vurdere det på er kanskje i hvilken grad det vil være problematisk for deg å la være å røyke. Cannabis kan gi fysisk tilvenning, men den psykiske avhengigheten er nok den mest fremtredende. Psykisk vil mange kjenne på et sug etter cannabis når de slutter å røyke.
Siden du har røyka hver dag i flere måneder er det grunn til å tro at du vil synes det er ubehagelig å slutte. Vanlige symptomer det kan være greit å være forberedt på er svette, angst, nedstemthet, søvnproblemer, skjelving, rastløshet og irritabilitet. Mange blir også dårlige i magen. Omtrent 35 % av de som bruker cannabis opplever at det er vanskelig å slutte på grunn av slike abstinenser. Du skriver at du er redd for å slutte fordi du har hørt at man kan få psykiske problemer. Vi ønsker derfor å presisere at det ikke er alle som opplever dette, og at det for nesten alle som gjør det er forbigående plager. I tillegg kan det være greit for deg å vite at langvarig cannabisbruk også kan gi psykiske plager hos disponerte individer.
Vi forstår at det er mye stress for deg i eksamensperioden på skolen, så om det er riktig for deg å slutte med cannabis nå, eller etter eksamensperioden er noe du må vurdere selv. Det kan uansett være lurt å forberede seg godt på forhånd, tips til hva som er greit å tenke gjennom finner du på siden vår» Hjelp til å slutte med cannabis«. Ønsker du hjelp til å slutte kan du for eksempel snakke med Helsestasjon for ungdom eller helsesøster på skolen( de kan også hjelpe deg med de andre tingene du nevner om du ikke får hjelp med dette allerede). Du kan også bruke hasjavvenningsappen vår HAP.
Vi ønsker deg lykke til med både eksamen og hasjavvening!