Mann (har et problem med alkohol)

Jeg har et problem med alkohol. Ønsket om å slutte begynner å bli ganske stort. Men jeg er redd for å slutte, jeg klarer ikke å trappe ned, og er redd for å bli veldig syk av å slutte brått med alkohol. Jeg tenker at jeg kan ta meg en telttur uten tilgang til alkohol i noen dager, men er redd for å bli syk av å slutte for brått. Jeg har i snitt et forbruk på 6 øl daglig. Vil det være farlig for meg å slutte brått med alkohol?
Mann, 38 år

RUStelefonen svarer:
Vi tar det siste først.
Jeg har i snitt et forbruk på 6 øl daglig. Vil det være farlig for meg å slutte brått med alkohol? Nei, dette forbruket er ikke så høyt at det er hesefarlig å slutte. Men det kan være svært ubehagelig/slitsomt/vanskelig. Du vil oppleve deg selv som syk og dårlig, svette og miste mat- og søvnlysten. Men du vil bli frisk igjen etter omtrent en ukes tid. Noen typer medikamenter kan hjelpe, men da må du oppsøke lege for å få det foreskrevet.
Du kan godt ta deg en telttur uten tilgang til alkohol i noen dager. Det vil neppe blir en veldig morsom telttur, og det store spørsmålet er jo hva som skjer når du kommer tilbake. Det vanskeligste med å slutte å drikke er ikke den første uka, men å holde seg edru over tid. Det er mange som klarer det, men ofte tar det tid å innse at man må legge om livsstilen helt, andre sin inntilling til hva hverdagen skal inneholde, hva man skal fylle tiden med, hvem man skal ha omgang med osv. Det er ganske mange som føler at de trenger hjelp til dette (behandling), men ikke alle.
Det store spørsmålet for mange er «skal jeg slutte helt å drikke?». På mange måter er dette mye enklere enn å skulle lære seg moderasjon. Men begge deler er mulig. Og begge deler krever disiplin og planlegging.
Vi har en side om hvordan du kan finne en vei videre, enten på egen hånd eller gjennom hjelpeappratet.