Kjæresten min vil ikke slutte å røyke hasj

Kjæresten min er 1,5 år eldre enn meg og har røykt hasj siden han var 13. Da jeg ble kjent med han, for ca. et år siden, hadde jeg ikke noe imot det, og jeg røyket med han et par ganger, jeg ble dårlig av det og likte det ikke i det hele tatt. Etter vi hadde kjent hverandre en stund, havnet han på kjøret med piller og mer. Etter hendelsen ville jeg ikke at han skulle røyke i det hele tatt, og jeg forlangte at han ikke skulle være påvirket rundt meg mer. Dette gikk fin helt til han havnet på kjøret igjen og igjen, og igjen. Når vi snakker om bruket hans blir han sint og irritert, og det ender alltid opp i krangel og jeg blir bare lei meg. Når jeg prøver å forklare han hvorfor jeg ikke liker det, blir han bare sint og han klikker helt. Vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre… har dere noen tips til en 17 år gammel jente som ikke vil miste kjæresten sin, men som ikke vil være sammen med en rusmisbruker heller?
Kvinne, 17 år

RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du lufter dette med oss. Den situasjonen du står i nå, er helt typisk for en som er kjæreste med/gift med/samboer med en som har utfordring med rusmiddelbruk. Det er veldig forståelig at dette er frustrerende.
Dersom kjæresten din skal få til en endring i rusbruken (slutte helt med hasj og andre ting), så må han selv oppleve det som et problem. Det er mange i din situasjon som bruker årevis på å slite seg ut, krangle, bønnfalle, kjefte, bekymre seg osv – uten at det blir noen endring. Derfor er det til syvende og sist du som må ta et valg – og dette kan du snakke med ham om.
Det du kan formidle til ham er omtrent som følger: «Jeg kan ikke fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt eller du skal putte i deg. Men jeg kan fortelle deg hvordan jeg selv ønsker å ha det i forholdet, og det fungerer ikke for meg å ha en kjæreste som bruker illegale stoffer (eller drikker for mye). Hvis du ikke klarer å endre på dette, så er det ditt valg og da må jeg vurdere hvordan jeg skal forholde meg til det. Hvis du ønsker å ha meg som kjæreste skal jeg støtte deg på alle mulige måter, men det må være ditt eget valg å slutte eller fortsette med ulovlige stoffer.»
Hvis du skal ta opp dette med ham, er det viktig å snakke ut fra deg selv. Du vet best selv hvordan du kommuniserer med din egen kjæreste, men det finnes en del generelle tips som går på hvordan man snakker med en som har utfordring med rusmiddelbruk.
• Personen bør være (mest mulig) nykter når man tar samtalen.
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør personen om hans/hennes bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av personen.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler sammen med personen. Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).
• Om du/dere ønsker noen å snakke med, kan dere ringe RUStelefonen på 08588
Det finnes mange ulike tilbud dersom han vil ha veiledinng til å slutte. Du skriver ikke hvor du er fra, men dere kan ev. se på en side som heter https://hasjavvenning.no hvor det står om tilbud. Vi har også en app for den som vil endre på/slutte med hasjbruk.