Individuell behandling

Hei!
Jeg har en slektning som er avhengig av hasj. Han er familiefar for to små barn og rusavhengigheten har tatt overhånd over livet. Han har et ønske om å få seg avruset, men klarer ikke ta steget for å kontakte en klinikk for å få hjelp. Siden han er familie, lurer jeg på om jeg kan kontakte noen for å få prosessen i gang?
Så lurer jeg på om det finnes klinikker som ligger landlig til/ skog/ gård/ dyr eller der han kan bruke seg fysisk? Han er i sitt rette element der han faktisk må bruke kroppen sin
Om han finner ut at han vil på avvenning, vil han miste sine barn? Det er nåk også en grunn til at han ikke klarer å ta steget, i frykt om at barna vil bli tatt fra han og samboeren

Mann, 33 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Det han må gjøre for å få hjelp for sitt rusproblem er og kontakte Nav eller fastlegen som kan søke han inn til rusbehandling. Motivasjon er kanskje den viktigste faktoren for å lykkes i rusbehandling, så det beste er om han kommer i gang med prosessen selv. Du kan jo oppmuntre han og snakke med han om alle fordelene han får ved å slutte. Det finnes en rekke behandlingstilbud for rusavhengige og du finner en oversikt over det her på helsenorge.no. – velg behandling – rus og avhengighet. Noen av de er sikkert landlige og har tilbud om fysisk aktivitet i tillegg til behandling. I mange kommuner og fylker er det også opprettet hasjavvenningsprogram, informasjon ligger på hasjavvenning.no.
Søker slektningen din seg inn på rusbehandling vil det nok bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen, og han vil nok måtte forvente en eller annen form for oppfølging (prøver, feks.). Det er lite grunn til å tro at barna vil bli tatt fra ham og samboeren, det avgjørende i forhold til det er om barna er utsatt for omsorgssvikt. Dette kan du evt undersøke med barnevernet lokalt der du bor.
Det finnes også andre alternativer til rusbehandling for hasjavhengighet som ikke krever innsøking til spesialisthelsetjenesten. Mange – faktisk de fleste – som slutter med hasj gjør det uten noen spesiell behandling. Det avgjørende er at han går inn for å få det til og legger forholdene til rett for at han kan være noen uker uten forpliktelser (for å komme seg i form) og at han tar avstand fra kontakt med det miljøet han skaffer hasj gjennom. Gjør han det, kan han klare dette på egen hånd. RUStelefonen har sammen med Uteseksjonen i Oslo utviklet en hasjavvenningsapp HAP som kan lastes ned på nettet. Det finnes også en guide til hasjavvenning fra Droginfo som kan være til hjelp.