Hasj problem

Hei
Nå sitter jeg her alene og har endelig innsett at jeg faktisk har et rusproblem. Det hele startet sommeren 2013. Jeg var svært ulykkelig og deprimert. Oppå dette ble jeg operert to ganger på veldig kort tid. Jeg ble da avhengig av Tramadol og Paralgin Forte. Jeg er selv ironisk nok utdannet sykepleier, men er ute i AAP på grunn av psykiske og fysiske plager. Hatt en ekstremt tøff barndom med rus og total omsorgssvikt. Jeg har hele tiden klart meg med 100 Tramadol på 3 mnd. Fikk 20 Paralgin Forte per måned, grunnet fibromyalgi og smerter på grunn av senebetennelser og stadig smerter i ryggen på grunn av en prolaps. Det hele toppet seg i sommer da jeg også fikk en tarmsykdom Crohns, som også gir meg ekstra mye smerter. Men tross det så klarte jeg å slutte med Tramadol fast og har ikke tatt en pille på snart 2 mnd, Har jeg hatt smerter har jeg heller tatt Voltaren.
I sommer ble jeg kjent med og forelsket i hasj. Min kjære har hele tiden vært ærlig på at han har hatt et liv tidligere med rus, men jeg har ikke tenkt på det en gang, fordi den delen av verdem har jeg aldri hatt noe med å gjøre. Før i sommer visste jeg ikke hvordan noe så ut eller luktet,. Alltid sagt hele mitt liv at en ting var helt sikkert og det var at jeg ikke skulle prøve narkotika noen gang. Men dum som jeg var sa jeg ja til å prøve å røyke hasj en kveld jeg vred meg i smerter og ikke visste opp og ned på meg selv. Jeg likte ikke smaken, ikke lukten. Kun rusen og det å faktisk være helt smertefri! For det visste jeg ikke at jeg noen gang kunne få oppleve igjen. Derfor begynte jeg å stadig bruke litt mer og litt mer, men nå kjenner jeg at jeg må få stoppet dette. Jeg er oppe i 10 g hasj i måneden nå. Har holdt på i snart 6 mnd. Bestemt meg for at jeg nå skal slutte når jeg er tom, men vet ikke hvordan jeg skal klare det. Og heller ikke hvordan jeg skal klare å takle smertene som kommer kastende på meg. Jeg vet det blir knalltøft, men sånn er livet. Hva er deres råd til meg? Mener dere jeg er helt ute å kjøre? Er det store håp om å bli helt rusfri når man ikke har ruset seg så lenge?
Jeg har aldri prøvd noen andre narkotiske stoffer. Drukket alkohol noen anledninger, men liker ikke rusen det gir meg, og liker ikke følelse av og miste kontrollen.
Jeg ønsker meg så inderlig et normalt liv, men jeg blir aldri frisk. Men vil ikke være en rusmisbruker i tillegg!
Jeg har ikke sagt dette til noen! Ikke en gang psykologen min, så dette er for meg et stort steg i riktig retning selv om jeg sitter her anonym foreløpig. Jeg vil gjerne kunne hjelpe andre senere. Jeg har fått føle på kroppen hvor lett og hvor fort gjort det faktisk kan være fra perfekt og hus og bil, fast jobb, kjæreste, venner osv. Nå sitter jeg her uten jobb, uten bil, vennene har sluttet og ta kontakt fordi jeg aldri takker ja til noe eller blir med på noe. Har en kjæreste som prøver alt han kan for å holde meg unna, men jeg sniker til meg noe i løpet av dagen likevel, tenker hver gang bare: Åh la meg bli smertefri igjen! Kun derfor jeg bruker det. Rusen ellers liker jeg ikke! Særlig at hukommelsen og konsentrasjonen går ned.
Vil ha noen oppløftende ord! Føler ikke jeg kan komme lenger ned enn det jeg er akkurat nå.
Takker så mye for svar på forhånd 🙂
Kvinne, 23 år

RUStelefonen svarer:
Først og fremst er det absolutt et håp om å bli rusfri, dersom det er det du ønsker og er motivert for.
Ut ifra det du har skrevet virker det som om grunnen til at du røyker hasj er at du har store smerter. Du skriver også at du har sluttet på alt av smertestillende, i alle fall at du ikke tar noe fast. Slik vi oppfatter det, så ønsker du å slutte med hasj og unngå smerter, å være mest mulig medikamentfri.
Vi tenker derfor at det vil være en god ide å snakke med legen din om alternativer til smertelindring (ikke nødvendigvis medikamnetell behandling). Du trenger ikke informere legen din om at du har ruset deg, men fortell om smertesituasjonen din og at du trenger hjelp til en ordning du kan leve med. Det å finne en bedre måte å lindre smertene på er viktig, slik at smertene ikke trigger deg til å begynne å røyke igjen.
Videre vil det være lurt i å forberede seg på hvordan det vil bli når du slutter med hasj, hvilke utfordringer du vil møte og hva du skal gjøre istedenfor å røyke. Sett en dato for når du skal slutte. Legg forholdene til rette for at du kan ha en uke eller to uten for mye forpliktelser (med tanke på mulige bivirkninger/abstinenser – du kan lese mer om det i vedlagte lenker). Mange slutter med cannabis uten å få hjelp, andre vil gjerne ha hjelp. Du kan prøve begge deler, og se hva som passer for deg.
Finn ut om du trenger hjelp fra din lege eller andre i helsevesenet. Din lege kan hjelpe deg med henvisning til videre hjelp. Forbered deg på hva du ev. ønsker å ta opp med legen. Men, vær oppmerksom på at legen har opplysningsplikt som går på helsekrav til førerkort ved bruk av illegale stoffer. Dette er aktuelt dersom du har lappen, da har nemlig legen en plikt å melde fra om dette til Fylkesmannen og man vil få en karantene (6 mnd.).
Videre er det viktig at du og kjæresten din finner en ordning som fungerer. Det vil nok være veldig vanskelig for deg å slutte dersom du, gjennom ham, har tilgang på hasj, og han røyker når han er sammen med deg.
Snakk gjerne også med noen andre som du stoler på som kan støtte og motivere deg. Det kan være venner, familie, RUStelefonen eller andre hjelpetelefoner.
Lykke til!
Vi legger med noen lenker som kan være fine å se på  for deg som ønsker å slutte med hasj.
En guide for deg som vil slutte med hasj.
Forberedelser til å slutte med hasj.
Vi har også en egen app for deg som ønsker å slutte med cannabis, den heter HAP (hasjavvenningsprogrammet).
Du må gjerne ringe oss i RUStelefonen om du trenger noen å snakke med eller mer informasjon.