Hvor kan man få hjelp? Hasjavvening

Hei,
Jeg er en student på 18 år, og jeg sliter med hasj. Problemet er at jeg greier alltid å prioritere hasjen foran alt annet, jeg vil derfor slutte helt eller trappe såpass ned at jeg har kontrollen. Men problemet er jeg vet ikke hvor jeg kan få hjelp. På grunn av dette føler jeg at jeg henger etter litt på skolen, men skolen har begynt å slått så aggressivt ned på hasjrøykere at det virker nesten skummelt å stå fram.
Jeg vurderte å melde meg på ruskontrakt å levere urinprøver, men så fikk jeg høre av en kompis at han ikke opplevde å få særlig støtte av de og at det bare satte kjepper i hjulene for framtiden til en.
Finnes det noe sted jeg kan søke hjelp på én mer diskrét måte, som faktisk følger meg opp og hjelper meg med det jeg sliter med som er hasj og skole / skolearbeid?
Hadde også vært kjempeflott om det hadde gått an å fått til ett samarbeid med skolen også, sånn at de er klar over at jeg har hatt et problem i livet mitt, rus. Så kanskje de hadde delegert meg litt lett i starten til jeg får grep igjen, jeg vil virkelig slutte men jeg må innrømme at jeg trenger hjelp.
Én person fra skolens miljøteam har forsåvidt tatt kontakt med meg hvor han spurte om jeg brukte narkotiske stoffer, men på det tidspunktet hadde jeg stålkontroll over hvor mye jeg røyket så da nektet jeg bare, og siden jeg egentlig virker så oppegående var det ikke noe problem å slippe unna med den lille løgnen. Kanskje jeg bare skulle innrømmet det, men jeg var for redd for konsekvensene der og da at jeg tenkte ikke mer på det. Å vil helst ikke si det til foreldra mine fordi da er jeg ganske sikker på at jeg må finne meg annet sted å bo. Bor hjemme fremdeles, skilte foreldre. Bor annenhver uke hos mor og far, akkurat nå er jeg hos mor og reiser til far Fredag. Jeg har jobbhelg som vil si at jeg jobber natt fredag-søndag 00-06, som ansatt på bensinstasjon.

Mann, 18 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du selv ser nødvendigheten av å kutte/redusere forbruket – dette er et viktig første skritt. Det finnes et hjelpetilbud som passer godt til beskrivelsen av hva du etterlyser; et sted hvor du på diskré vis kan få hjelp med å kutte ned/ut ditt forbruk, uten å måtte bekymre deg for eventuelle ringvirkninger. Dette kalles et hasjavvenningsprogram, og arrangeres i store deler av landet. Problemet er at «store deler av landet» jo ikke nødvendigvis betyr «i hele landet». Du finner en oversikt på Hasjavvenning.no – men hvor oppdatert denne informasjonen er, tør vi ikke si sikkert. Alternativt kan du kontakte sentralbordet eller Utekontakt i kommunen du bor i, og høre om det finnes noen slike tilbud i ditt nærområde. I denne forbindelse vil vi også tipse om vår HAP-app, som kanskje kan være et nyttig hjelpemiddel i denne prosessen.
Dersom det ikke finnes noen slike tilbud i ditt nærområde, må du kanskje vurdere om du skal snakke med denne kontaktpersonen i skolens miljøteam. Føl deg litt fram, og vær tydelig på at du ønsker mest mulig diskresjon. Hva som evt. vil være konsekvenser er vanskelig å forutsi, men her vil kanskje mulige fordeler veie opp for mulige ulemper? Alternativt kan du vurdere å snakke med helsesøster, en helsestasjon for ungdom, legen din eller en psykolog. Så lenge du er over 18 år behøver ikke foredrene dine å få vite noe, helsepersonell har streng taushetsplikt.
Se også vår artikkel hjelp til å slutte med cannabis for mer informasjon.