Visum i USA -tatt for å røyke hasj

Vist en blir tatt for å røyke hasj før en e 15 kan en fortsatt komme inn i USA? Og vist en blir tatt etterpå kan en komme inn/ kor lenge til? Also flytte dit i et år?

Kvinne, 14 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Om du er 14 år så kan du ikke straffes på vanlig måte, fordi du er under kriminell lavalder (som er 15 år). Om du blir tatt for å røyke hasj, vil det få andre konsekvenser, som for eksempel involvering av foreldre, ruskontrakt, kontakt med barnevernet eller lignende. Om du blir tatt for å røyke hasj etter at du er 15, kan du få et forelegg, det vil si en bot og en prikk på rullebladet (politiet vil også kontakte foreldre). Den prikken vil gjøre at du kan få problemer med å få visum til USA, men det utelukker ikke reise. Om du kan vise til at det er en stund tilbake i tid og at du ikke lenger bruker ulovlige stoffer, vil du nok få reise til USA – men det kan ta litt lengre tid for deg å få visum enn for de som ikke har noe på rullebladet. Om du har fått en prikk på rullebladet for å røyke hasj, får du heller ikke bli politi eller jobbe med enkelte andre ting i forsvaret.
Du kan lese mer om hva som kommer på rullebladet i denne artikkelen fra ung.no.