Ruskontrakt

Hei! Lurer på om helsestasjonen har lov til å dra deg inn på ny urintest etter at ruskontrakten har gått ut på dato?
Når ruskontrakten har gått ut er det over uansett, ikke sant?

Gutt, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Så lenge en kontrakt er tidsbestemt vil det som er avtalt i kontrakten bare gjelde innen den avtalte tiden, med mindre noe annet fremkommer i kontrakten. Dette er en hovedregel ved alle typer kontrakter, både juridiske og personlige.
Ruskontrakter er ikke standardiserte da de er forskjellige fra kommune til kommune. De er personlige og settes opp individuelt. Det bør komme klart frem i kontrakten din hvordan den forplikter partene, eventuelle unntak i den og hvor lenge den gjelder. Ruskontrakter kan bare opprettes av politiet, ikke av helsestasjoner.
Hvis du har oppfylt din del av kontrakten, kan de ikke plutselig overraske deg med ny urinprøve. I så fall må det foreligge såkalt «skjellig grunn til mistanke». «Skjellig grunn til mistanke» om bruk av narkotika er berørt av straffeprosesslovens § 157: «Den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan underkastes kroppslig undersøkelse når det antas å være av betydning for opplysningen av saken og ikke fremstår som et uforholdsmessig inngrep. Det kan tas blodprøve og foretas andre undersøkelser som kan skje uten fare eller betydelig smerte.»
Dette betyr at etter avtaletiden er over kan de ikke forlange nye prøver av deg på bakgrunn av dine tidligere handlinger. Da må det i så fall være nye ting som gjør at de har «skjellig grunn til mistanke.»