Hvor lang tid kan suget etter røykeslutt vare?

Har litt på følelsen av at jeg kanskje kommer til å sprekke, noe jeg ikke kan , er under en viss behandling . Har dere noen gode tips for å ikke sprekke?

Kvinne, 43 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi går ut ifra at du snakker om cannabis. Det er helt naturlig å føle en trang til å røyke mer etter avsluttet bruk, men dette vil i de fleste tilfeller gradvis gå over. En ting som er viktig i prosessen du nå går gjennom, er motivasjon. Kartlegg og vektlegg ulempene ved å sprekke, og fordelene ved å holde deg rusfri. Det at du går i en behandling som ikke tillater rusbruk, kan være et viktig bidrag her. Snakk gjerne med noen om de vanskene du opplever, f.eks. venner, familie eller profesjonelle, slik at du kan finne støtte til å holde deg rusfri. Du bør også forsøke å begrense din tilgang til cannabis; dersom du har dette liggende hjemme – kvitt deg med det! Dersom det er ulike situasjoner som gjør deg sårbar for å sprekke – unngå disse situasjonene! Dersom det er enkelte personer som (bevisst eller ubevisst) presser deg til å røyke – si fra til vedkommende om at de må unngå dette! Husk at jo lengre du klarer å stå imot rustrangen, desto enklere vil det bli.
Vi vil også tipse om vår HAP-app, som er tilsiktet brukere som ønsker å redusere eller kutte sitt forbruk av cannabis. Se også vår artikkel Hjelp til å slutte med cannabis for ytterligere råd og veiledning.
Dersom vi har misforstått deg, og du snakker om tobakk og ikke cannabis, anbefaler vi at du henvender deg til Helsenorges hjemmesider om røykeslutt. Enkelte av ovennevnte råd kan likevel være relevante for deg. Dersom det dreier seg om andre rusmidler enn cannabis er ovennevnte råd fremdeles også gyldige – se i så fall vår guide Hjelp til å slutte med rusmidler for ytterligere råd tilpasset det aktuelle rusmiddelet.