Røyker hasj, har blitt tatt av politet, gravid

Hei! Jeg har røyket hasj i rundt to år nå, og på disse to årene har politiet tatt meg tre ganger. Jeg har betalt bøtene, og er ferdig med dem. Sist jeg ble tatt var i mai 2016, og har ikke blitt tatt siden da. Nå viser det seg at jeg er gravid, men har ikke turt å reise til legen enda, fordi jeg er redd dem skal sende bekymringsmelding til barnevernet. Hvor stor sannsynlighet er det for at det skjer?

Kvinne, 20 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med har politiet taushetsplikt og vil ikke orientere din lege eller andre om at du har blitt bøtelagt for hasjbruk. Den eneste måten andre kan få vite om det er hvis du blir bedt om å fremlegge politiattest. Så i så måte kan du trygt oppsøke lege, og glede deg over graviditeten.
Du skriver ikke om du bruker hasj/cannabis/marihuana nå. Hvis det er tilfellet bør du slutte, for det kan skade fosteret – se vedlagte artikkel fra legeforeningen. Du finner nyttig informasjon om Hjelp til å slutte med hasj, på vår hjemmeside. Du kan også laste ned vår hasjavvenningsapp – HAP. Klarer du allikevel ikke å slutte, og trenger mer hjelp, bør du snakke med legen om det. Legen vil nok i så fall sende en melding til barnevernet, som igjen vil følge opp (ved f.eks å kreve urinprøver). Intensjonen til barnevernet er alltid å hjelpe deg til å bli en best mulig mor for barnet ditt, ikke straffe eller ta fra deg barnet.