Fortrolig til psykiater om hasjbruk?

Jeg har røykt hasj daglig i over 3 mndr. Bestemte meg for å slutte helt for 5 dager siden . Opplever en del abstinenser , spes sinne ,uro og søvnvansker .. jeg har adhd og går på Elvance . Har blitt fortalt av psykiatrisk sykepleier at jeg ville kunne miste medisinen om jeg fortsatte med hasj . Jeg var innlagt på psykiatrisk i nesten 1 1/2 år . Utskrevet i 7 mndr . Får antipsykotisk sprøyte hver måned . Nå liten dose . Utredes for affektive lidelser . Går fast til psykiater . Jeg har ikke vært ærlig om mitt cannabis bruk .. skal til han neste uke .. mitt spørsmål er ; skal jeg være helt ærlig mot legen . (Han er overlege i psykiatri . ) har nå altså sluttet med hasj , men føler meg veldig alene ( ensom ) med dette .. hasjen isolerte meg , . men nå sliter jeg med angst , og mere isolasjon , samt litt paranoia . Legen har jo ikke taushetsplikt .. og jeg er redd for å få det mye verre . Miste medisin ..etc . Bør jeg ri stormen av alene . Siden jeg nå har sluttet .. må legge til ar jeg har brukt hasj fast siden 2012. Opphold på 1 1/2 år .

Kvinne, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Her er noen hovedpunkter, mer utfyllende svar under:
• Om du skal være åpen, kan vi ikke gi fasitsvar på, men vi drøfter det i svaret under. Det kommer helt an på omstendighetene.
• På generelt grunnlag vil vi si det er fornuftig av deg å slutte (i alle fall ta en pause) nå. Både utredning og ev. behandling i etterkant kan bli vanskeligere dersom du bruker cannabis.
• Dine abstinenser er helt normale og de vil gi seg etter et par uker (de går gradvis over). Angst er ikke unormalt etter hasj-slutt.
• Det er viktig å ha noen å snakke med, men det må være noen som har kompetanse på rus.
Det kan være veldig nyttig for deg å ha noen å snakke med, en du kan være helt åpen med. Det er selvsagt en problemstilling at  bruk av illegale stoffer kan få konsekvenser for medisineringen. Dersom du ikke hadde sluttet allerede, og fortalt det, ville du nok fått klare påpakninger om å slutte. De som jobber i psykiatrien vil generelt sett mene at bruk av cannabis (hasj, marihuana o.l.) kan gjøre behandlingen av mange psykiske plager og lidelser mer vanskelig (ikke minst når helsepersonellet ikke vet om det). Nå som du jo har sluttet er det neppe veldig gode grunner til å ikke fortelle om det.
Det du ikke trenger er moralisering og «kjeft» som igjen vil skape mer skyldfølelse. Dette kan du jo sjekke ut ganske greit med psykiateren. Du kan si at du har hatt en periode med noe bruk av cannabis (hasj) men at du har sluttet. Dersom han reagerer på denne informasjonen med forferdelse og begynner å fortelle deg hvor dumt og farlig det er med hasj, da viser nok dette at han ikke er rette personen å snakke med det om. Da kan du jo si at «ja, dette har jeg som sagt sluttet med og har ikke behov for å snakke mer om». For i et slikt tilfelle vil vi kanskje råde deg til å diskutere akkurat dette temaet med noen som har greie på det. Om din psykiater har greie på det, er jo det fint; snakk da med ham.
Det er bra at du har sluttet. Vi vet jo ikke hvordan du reagerer på hasj, men generelt er det viktig å være rusfri under utredning (både for affektive og andre lidelser).
Det at du nå sliter med angst kan godt være en ettervirkning av hasjbruk. Det er en del mennesker som opplever temmelig sterk angst når de slutter med hasj. Dette vil i gå over gradvis (det tar kanskje noen uker). Så får du jo se hvordan formen er etterhvert. Dersom du synes dette er vanskelig å snakke om er du ikke alene om det. Mange opplever det samme, men opplever også at det hjelper å snakke med en som har kompetanse og forståelse.
Du kan se på vår app for den som vil slutte eller redusere bruk av cannabis (se meny til høyre for IOS/Android-versjoner). Den gir deg mange oppmuntringer og beskriver ulike faser du går gjennom når du slutter.
Du sier at legen ikke har taushetsplikt. Overfor hvem er det han ikke har taushetsplikt? Helsepersonell har jo som regel det, unntakene er spesielle arbeidsgivere, Barnevern der dette vil være aktuelt, og evt. til fylkeslegen angående førerkort. Dersom du har førerkort, kan det bli et tema. Ved bruk av hasj skal vanligvis «lappen» inndras i et halvt år (man leverer rene prøver i et halvt år) før man får den tilbake.
Det du kanskje kan gjøre er å ringe oss og diskutere denne saken nærmere (både før du skal til legen og etter du har vært der). Du trenger ikke ta en avgjørelse nå, men drøfte det med oss først og ev. fortelle om ting etterhvert. Det er viktig at den du snakker med om dette støtter deg og er vant til å snakke om temaet rusbruk. Det er ofte vanskelig for begge parter og man må trå varsomt.