Marihuana ved cellegift – Vil legen melde meg?

Jeg er under cellegiftbehandling og blir forferdelig kvalm og slapp av behandlinga. Det er så ille at jeg ligger på sofaen i 2 uker. Jeg har prøvd 7 typer kvalmestillende, men ingenting hjelper. Sist jeg fikk cellegift, hadde jeg ordnet meg med marihuana. Og kvalmen og hetetoktene forsvant, energien kom tilbake. Jeg røyka en om dagen og ble ikke rusa. Det er første gang i livet jeg har prøvd narkotika. Tirsdag er det ny giftsprøyte og møte med kreftoverlegen. Jeg hadde tenkt å fortelle henne hvor god effekt cannabis har hatt, men nå er jeg bekymret for førerkortet mitt. Jeg har selvsagt ikke kjørt bil i det hele tatt i denne perioden. Hva tror dere? Vil hun melde fra til Fylkeslegen?

Kvinne, 58 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Marihuana er blitt mer anerkjent enn før som medisin mot kreftsmerter, kvalme og andre plager ved alvorlig sykdom. Marihuana/cannabis er ikke et registrert legemiddel i Norge (med unntak av Sativex munnspray, som inneholder THC og CBD, men som i utgangspunktet er forbeholdt MS-pasienter med sterke smerter), men er ikke nødvendigvis ulovlig å innføre for medisinsk bruk. Legemiddelverket i Norge har åpnet for at spesialister kan rekvirere medisinsk cannabis, slik at pasienten kan få det lovlig på resept. Foreskrevet medisinsk cannabis skal behandles på lik linje som andre legemidler i trafikken, men det er lite avklart hva grenseverdiene for oppfylt helsekrav da skal være. Dette må isåfall legen din finne ut av. Du kan lese et liknende svar fra oss om medisinsk cannabis og bilkjøring her.
Leger har meldeplikt ved viten om at pasienten ruser seg gjentatt og vedvarende til fare i trafikken. Selv om du bruker det som medisin og det ikke er snakk om rusmisbruk er cannabis oppført som et rusmiddel om det ikke er foreskrevet. Cannabis er påviselig i blodet i opptil 12 timer og etter et døgn vil konsentrasjonen av THC antagelig være under straffbarhetsgrensen på 0,004 (µM fullblod). Du kan eventuelt kontakte brukerorganisasjonen NORMAL da de har endel erfaring med (medisinsk) cannabis og førerkortsaker. Se også avsnitt om rusmidler og legemidler i Førerkortveilederen.
Kreftlegen som behandler deg har antagelig kunnskap om medisinsk cannabis. Du oppgir å ikke ha brukt marihuana mer enn én gang, har ikke hatt rusproblemer før og har en medisinsk grunn for å ha prøvd det. Det skal ikke være grunnlag for å melde deg til fylkesmannen, men til syvende og sist er det jo legen som vurderer dette. Det er vel heller sannsynlig at legen lytter til deg og foreslår hva dere gjør videre for å takle cellegiften. Vi ønsker deg masse lykke til!