Hei. Jeg lurer litt på hvordan man kan se på pupillene til en person om de bruker amfetamin?
Jeg vet at ved bruk av opiat blir pupillene større og øynene blir blank. Og jeg finner det logisk med at musklene bedøves av dette stoffet og dermed bedøves også musklene som øyet bruker til å regulere inntak av lys. (Vet ikke om det er riktig, men det er sånn jeg har forstått det)

Jeg mun oppfatning er at ved amfetamin bruk krymper pupillene når personen er ruset, men blir hakket større enn normalt når rusen er på vei ut?
Hva skjer i kroppen som gir en slik effekt på øynene? Hvorfor krymper pupillene og hvorfor ser øynene blankere ut?
Hilsen en som er litt nykjerrig!

Kvinne, 19 år fra Hordaland


RUStelefonen svarer:

Før vi går videre og snakker om amfetamin og pupiller, vil vi oppklare en misforståelse: med unntak av noen få medikamenter (som f.eks. Petidin), vil opiater/opioider faktisk gjøre pupillene mindre, ikke større. Mekanismen bak dette er forsøkt forklart i dette spørsmålet/svaret.

Amfetamin vil derimot utvide pupillene. Denne artikkelen gir en kort forklaring på hvorfor dette er tilfelle.

Se for øvrig også vår artikkel Tegn og symptomer på bruk av amfetamin og metamfetamin for ytterligere informasjon.