PSD

Hei, jeg har PSD og vurdere hvor skall jeg takle det jeg har værd på therapy men, fortset ‘selfmedicade’ for mye i siste 4 år det begynte og blir skadelig og lage probleme hjemme jeg er også allergisk med antidepressiva ! Jeg miste 5 personer i en kort periode av6monade inkludert min mor (hjerte slag)stev svigermor (selmord)og 3 venner fra barndom! Det har vært så daårlig det kan bli! Men jeg har en barn og mit hjerte og lunge er dårlig jeg røkte 8-10 joints per dag! Siste 2-3 år !
Sendt fra iOS-applikasjonen

Mann, 38 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på hva du egentlig spør om her, men hvis vi forstår deg rett, så lurer du på hvordan du skal håndtere din PSD uten å ty til cannabis-selvmedisinering.
Du beskriver et problematisk halvår, der selvmedisinering ble en naturlig løsning for deg – men som nå har blitt til et nytt problem istedet. Du sier ikke om du har forsøkt å gjøre noe med cannabisforbruket ditt tidligere, evt. hva du gjorde og hvorfor det ikke fungerte for deg. Men ved et langvarig, høyt forbruk av cannabis, kan det være hensiktmessig å trappe ned, fremfor å kutte brått. Sett deg konkrete mål på forhånd for hvor mye/lite du skal røyke hver uke, og trapp ned litt og litt før du kommer til det punktet du ønsker å være på. Det kan være nylig å utarbeide denne planen skriftlig, og å fortelle noen du stoler på om disse planene – slik at du kan føle mer støtte i denne oppgaven. Ditt barn og din helse kan tjene som en god motivator her – dette er noen veldig gode grunner for å legge om livsstilen din nå. Og dersom du har forsøkt dette, men likevel ikke lykkes med å nå de målene du har satt deg – kan dette være et signal om at du bør oppsøke profesjonell hjelp i forbindelse med ditt rusproblem. Du kan også snakke med din nåværende terapeut om dette.
For øvrig vil vi tipse om vår HAP-app, som kan være et nyttig hjelpemiddel for deg i denne prosessen. Lykke til videre!