Hva må jeg gjøre for å slutte å røyke weed

Hva må jeg gjøre for å slutte å røke weed? Grunnen e eg føle at eg begynne å gjør dt mye dt e for eg henge md bæd folk. Og har glemt de andre kompisene mine.men eg klare heller ikje slutte å henge md de. Så hva må jeg gjør? Jeg vett jeg må gå tebake te de gamle kompisen mine osv men någe annt ..??

Mann, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det er slett ikke uvanlig å oppleve det du gjør. Mange som røyker hasj/weed omgås også andre mennesker som gjør det, og noen ganger er det de eneste vennene de har. Da kan det bli vanskelig å slutte med hasj, for slutter du mister du også vennene dine. Du kan jo spørre deg selv om f.eks.; kan du være sammen med den gjengen som røyker hasj uten å røyke selv, for da er du ikke med? Hvis svaret er nei på det spørsmålet, er kanskje det neste naturlige spørsmål å stille deg selv; hva slags venner er det? Er det de som skal bestemme over livet mitt, eller er det meg?  Hvis det er greit å henge med gjengen uten at du røyker hasj, må du tenke over om du klarer å la være, når kanskje alle de andre gjør det.
Uansett hvilke råd du får så er det du som må ta valgene i livet ditt, og du som må bestemme deg. Er du skikkelig motivert for å slutte klarer du det også. Kan du ikke være med den gjengen som røyker, får du ta kontakt med de gamle kompisene dine hvis det går greit. Ved å delta i ulike aktiviteter, enten det er fotball, sjakk, seiling eller annet, treffer du også nye mennesker. Vi legger også med en artikkel fra Ung.no som skriver om vennskap som både sårbart og verdifullt.
Hvis du synes det er vanskelig å slutte med hasj av andre grunner enn de sosiale, anbefaler vi deg å lese denne artikkelen om å slutte med hasj på vår hjemmeside. I Hasjguiden, beskrives de ulike stadiene i prosessen for å slutte, og gir nyttige råd. Det kan også være at du har nytte av å delta på et Hasjavvenning program (HAP) der du bor.