Påvisningstid for de ulike rusmidlene

Jeg er usikker på flere ting,blant annet hvor lenge amfertamin,heroin,Kokain,Ghb,gbl, (og annet ulikt «party dop»,samt hasj,(i fettvevet) og andre rusmidler er sporbart i urin/ og blod prøver,samt prøver av fettvev? Håper på svar snarest.
Kvinne, 37 år fra

RUStelefonen svarer:
Vi har laget en oversikt over påvisningstider for blod- og urinprøver som inkluderer alle stoffene du etterlyser. Vi gjør oppmerksom på at tall for påvisningstid er sterkt veiledende, og at en rekke faktorer spiller en viktig rolle; f.eks. hvilket tempo man forbrenner stoffer i, hvor mye som har vært inntatt, styrken på stoffet samt over hvor lang tid stoffet har vært inntatt. Det er ikke normal praksis å ta prøver av fettvevet direkte; snarere er det slik at urinprøver kan påvise avfallstoffer etter rusmiddelbruk etter hvert som de forbrennes fra fettvevet. Det er riktignok mulig å gjennomføre rusmiddelanalyser med hårprøver, hvilket gir en betydelig lengre påvisningstid. Du kan lese mer om hvordan dette fungerer i et annet spørsmål vi besvarte nylig. Vi gjør for øvrig oppmerksom på at cannabisbruk spesifikt er lite egnet til å spores med hårprøver.