Jeg har røykt i 2 år, men det er ikke så lett å slutte

Hei! Jeg har nå røyket vær dag i å snart 2 år og kjenner på kroppen min at nok er nok, men det er ikke så lett å slutte. Det er sånn at hjernen sier nei men kroppen vil ha mer. Så det jeg lurte på hva har du noen tips til hvordan jeg kan slutte uten å bli påvirket av det? Også lurte jeg på illøp av året hatbrev fått god kontakt med en av læreren min og jeg vil snakke med henne fordi jeg stiller litt på henne men tør ikke fordi jeg er redd det går ut på skolegangen min hva kan skje

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi antar at når du skriver at du har røyket i 2 år, så mener du cannabis (hasj/cannabis/marihuana). Cannabis er først og fremst psykisk avhengighetsskapende, men det kan allikevel oppleves som vanskelig å slutte. Du spør om tips om hvordan du kan slutte uten å bli påvirket. De aller fleste vil i større eller mindre grad bli påvirket psykisk og fysisk når de slutter. Hvor mye og hvor lenge du blir påvirket av det kommer blant annet an på hvor mye og ofte du har brukt hasj. Men de reaksjonene du får når du slutter vil gå veldig fort over. Det tar ikke mer enn et par uker før du er i fin form igjen. Etter det handler det først å fremst om å unngå situasjoner der du kan bli trigget til å røyke igjen. Vi vil anbefale deg å se på våre nettsider hvor det er en artikkel med en rekke tips og råd om hvordan du bør gå frem for å slutte. Artikkelen heter «Slutte med hasj». I denne hasjguiden står det beskrevet hva som skjer med kroppen din psykisk og fysisk når du slutter med hasj. Den er også en guide som hjelper deg til og slutte med hasj. Du kan se på begge og bruke den du synes virker best (eller bruk begge).
Hvis du tror du trenger annen hjelp, og noen å snakke med i forbindelse med at du slutter med hasj, kan du ta kontakt med Uteseksjonen i Oslo som tilbyr hasjavvenningsprogram.
Når det gjelder å snakke med læreren din, og om det kan gå ut over skolegangen din, tror vi ikke det er noe problem. Med unntak av helt spesielle forhold, har læreren taushetsplikt, og kan ikke bringe videre til noen det du forteller. Så hvis du har tillit til at læreren vil forstå deg, lytte til deg og gi deg gode råd, ja så bør du absolutt snakke med henne.