For mye eller bare dårlig kombo?

Dagens inntak:
2 paralgin forte a400 mg paracetamol og 30 mg kodein x 2 = 800 gram Paracetamol og 60 mg kodein.
Voltaren 1 stk. 50 mg
Vival 20 mg (kan bli mer, har også sobril!)
Stilnoct 10 mg x 10 = 100 mg
Tilleg: Stor flaske med cider (750 ml liter 4,2%)
Vanlig 333 ml box med øl (0,5 %)
Jeg skjønner jo selv at det ikke er en grei brukerdose, men nå er det som det er og jeg lurer på hva som eventuelt skjer i kroppen min. Jeg har tendenser til å hive innpå mer av både Vival og Sobril for å slukne til slutt.
Er det farlig eller bare uheldigmfor kroppen? Merker større toleransegrense på Vival, Stilnoct og Sobril nå. Huff… Tenker jeg.

Kvinne, 32 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Du spør om inntaket er «farlig eller bare uheldig for kroppen». Nå er det vel ikke slik at noe enten er farlig eller «bare uheldig for kroppen». «Uheldig for kroppen» er vel snarere et aspekt ved «farlig»?
Hvis du lurer på om det er risiko for akutte problemer under rusen, så er alkohol og benzodiazepiner en dårlig kombinasjon. Du bør være forsiktig med å blande for mye alkohol, opioider (kodein) med benzodiazepiner da det i verste fall kan gi overdoser (du er et stykke unna det ennå). Benzodiazepiner alene er ikke regnet for å være veldig skadelige for kroppen, men de er avhengighetsskapende. Dette har du også merket selv da toleransen øker.
Paracetamol i store mengder over tid er skadelig for kroppen (leveren), og det bør du unngå. Hvor skadelig/risikabelt det blir kommer an på om dette er noe du gjør ofte. Men vær også oppmerksom på at et stort enkeltinntak kan medføre akutt leversvikt.
Vårt råd til deg er at du bør trappe ned på mengden medikamenter du bruker. Dette trenger ikke være så vanskelig hvis du ikke har brukt mye over lengre tid. Hvis du derimot fortsetter å bruke hyppig og mye ulike rusgivende piller sammen med alkohol, da blir du avhengig og må bruke lang tid for å slutte med det. Dette må nesten bli ditt valg. Hvis du ikke får til dette på egen hånd, eller føler du trenger råd og veiledning på hvordan du skal gå frem, er du velkommen til på kontakte oss på RUStelefonen 08588 for en uforpliktende og anonym samtale eller chat.
Viser for øvrig også til svaret på dette spørsmålet, som vi antar at det er du som har stilt tidligere.