Bekymret/fortvilet

Dette har jeg inntatt i kveld:
*cider 750 ml 4,2 %alkohol
*4 tabletter paralgin forte a400mg paracetamol og 30 mg kodein
*5 mg Vival x 2 = 10 mg
*10 mg Stilnoct x4 = 40 mg
Er dette for mye av ett eller annet eller rett og slett en dårlig kombinasjon. Jeg bruker normalt sett lite/ingen tabletter da jeg er svært restriktiv. Nå den senere tiden har jeg behøvd noe å sove på. Da er det vært 10 mg Vival som funker greit nok, men dersom barna ikke er hjemme tar jeg 10 mg Stilnoct i tillegg. Jeg tar ikke Stilnoct når barna er hjemme, for den kan få meg i en psykoselignende tilstand om ikke sovne eller blir forstyrret under søvn. Vival gjør meg bare trøtt, men jeg er like fullt meg selv og kan fungere utmerket selv om barna skulle trenge meg i løpet av natten.
Nå har jeg fått en smerteproblematikk i tillegg (brukket) arm og må ha smertestillende til det. Jeg er desperat og får ikke sove på grunn av smerter og psykisk stress. Så klarte jeg å ende opp med å 4 stk. paralgin forte a400 mg paracetamol og 30 mg kodein, 4×5 mg (20 mg) Vival og 4 x 10 mg (mg Stilnoct).
BARNA ER IKKE HJEMME!
Jeg føler at jeg er på vei inn i en lei sirkel der jeg ikke husker tiden uten medisiner ,må ha mer av enten det ene eller andre for å kunne slokke om kvelden. Nå er jeg jo litt ekstra smertepåvirket, men før klarte jeg meg med 5-10 mg Stilnoct og sov greit på det. Nå må jeg ha 10 mg Vival før stilnocten for å slappe av før jeg tar Stilnoct. Da er sansynlighetenn for at jeg faktisk legger meg og sovner større enn om jeg går rett på Stilnoct. Da kan jeg fort bli sittende oppe å røre ute å vite om det, og har også bedrevet alvorlig selvskading i stilnoctrus (selv små doser uten annen medisin 5-10mg)jeg ikke husker. Altså fin kombo: 10 mg Vival og 10 mg Stilnoct rett før stengetid. Dersom jeg går til sengs og blir der!
Men nå har jeg store smerter og driver å selvmedisinerer med seg. Inntaket er nevnt på toppen i teksten, men det er ikke sikkert det stopper der!
Hvor uheldig er dette meg og kroppen min. Hilke faresignaler bør jeg være obs på. Jeg merker jo en viss rus, men må innrømme at på en måte liker jeg den, for jeg føler meg avslappet og rolig (noe som er nytt for meg). Jeg er redd for å strekke strikken for langt slik at jeg ikke klarer å gå tilbake på normaldose med barn i hus. Den er på kun 10 mg Vival (uten Stilnoct) og trenger jeg smertestillende da er det 2 x500 mg paracetamol.
Jeg rører fælt med piller og alkohol på egenhånd og liker ikke denne utviklingen med å hele tiden ta litt mer enn dagen før og lignende. Når barna er hjemme holder jeg meg i skinnet og tar foreskrevet normaldoser uten problem, så jeg føler jeg har kontroll da.
Uten barn,derimot, da tar jeg det som faller meg inn.
Men til hovedspørsmålet. Er dagens inntak innenfor forsvarlig dose? Inntaket jeg refererer til er beskrevet i toppen av innlegget. Nå må de tas i betraktning at jeg er liten av vekst og har hatt et dårlig/lavt næringsinntak siste måneden (-10kg). Jeg er også i en ekstremt presset situasjon der jeg tidligere (les 15-20 år siden kunne ty til allvorlig selvskading og intoxinasjoner). Redd for å havne utpå noe slikt igjen nå som jeg har barn som jeg tar utmerket hånd om 🙂 De har vært livreddende for meg, så det finnes gladhistorier i de mørkeste dale og vi er per i dag en lykkelig familie på 3 🙂
Litt diffust spørsmål jeg har å komme med kanskje, men gi meg gjerne noen råd og tilbakemeldinger/refleksjoner som omhandler problemstillingen min. Eller noen tips jeg kan bruke for kunne fortsette å være den flotte, trygge og omsorgsfulle mammaen jeg vil være.
Og for de som ikke kjenner meg er det greit å si at det er liten vits «å gå rundt grøten». Ta det foreldet de er. Vær ærlig og direkte så det treffer der det har størst effekt.
På forhånd takk. Håper på en elle annen form for tilbakemelding.

Kvinne, 32 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Ut ifra hvordan du beskriver situasjonen, er vi enig i at du nok er på vei inn i en lei sirkel. Det er flere grunner til at vi sier dette. Én viktig grunn er at du, som du sier, gradvis tar «litt mer enn dagen før» når du er alene. Medikamentene du omtaler er tross alt sterkt vanedannende, og du utvikler raskt en toleranse. Dette kan fort danne et mønster som vil bli vanskelig å snu, selv når barna er hjemme. Dette er noe som potensielt kan åpne for en rekke problemer, både for din egen og barnas del. Tenk: uavhengig om du er alene eller ikke, hva slags doser ser du for deg at du kommer til å ta én måned fram i tid? Om et år? Om fem år?
En annen viktig grunn til at dette er bekymringsverdig, er hvordan du «rører fælt med piller og alkohol»; dette er en kombinasjon som kan gi alvorlige følger. Dette gjelder særlig om du tar i betraktning din historikk med selvskading, som angivelig er i ferd med å blusse opp igjen nå. Risikoen for forgiftninger og overdosering av medikamenter øker betraktelig når disse kombineres med alkohol.
En annen viktig grunn til at dette er bekymringsverdig, er hvordan du handler imot din bedre viten. Du sier at Stilnoct kan få deg i en psykoselignende tilstand, men likevel tar du f.eks. fire stykk i løpet av en kveld. Det at du i det hele tatt «tar det som faller deg inn» når du er alene, er noe som gjør at varsellampene blinker. Bare legg merke til din egen ordbruk – du snakker om din «normaldose» på én side, og den dosen du tar når du er alene på den andre siden. Det at du bevisst går utover den dosen du kaller normal, indikerer at du er i ferd med å utvikle et problematisk mønster. Og jo snarere du tar tak i dette problemet, desto mindre utfordrende vil det bli å snu om.
Så for å ta hovedspørsmålet ditt: hvorvidt dosen du beskriver er forsvarlig eller ikke, handler kanskje ikke bare om rene fysiologiske forhold. Spørsmål av typen «hvor mye er for mye?» er generelt vanskelig å svare på for oss når det gjelder legemidler, ettersom vi ikke er medisinsk personell. Dette er et spørsmål du må stille legen som skriver ut medisinene dine (som for øvrig også kan hjelpe deg med å utarbeide en nedtrappingsplan). Hvilken toleranse man har utviklet spiller også en sentral rolle. Men hva vi kan si er at dette er noe du bør ta tak i, av ovennevnte grunner. Kanskje er det Stilnocten og alkoholen som utgjør hovedproblemet i første omgang. Men husk at også Vival og paracetamol (evt. Paralgin forte) kan være sterkt vanedannende, og bør seponeres så snart din psykiske/fysiske tilstand tillater det. Merk! Skal du trappe ned, pass på å bruke lang tid. Det hender at legene setter opp planer som er for raske til å kunne holdes; det er viktig at du gjør det klart at du trenger god tid slik at du unngår for mye ubehag og abstinenssymptomer.
Husk at du er mor til barna dine også når de ikke er hjemme. Det er ingenting som er bedre enn at du ønsker å fortsette å være en flott, trygg og omsorgsfull mor til dine barn. Men dette er noe som krever at du tar tak i situasjonen nå, før den evt. får utvikle seg til noe langt verre. Og dersom du ikke klarer dette på egenhånd, må du vurdere å ta i bruk hjelpeapparatet rundt deg; det er ingen skam i dette. Å la alkohol-/pillebruken få fortsette å utvikle seg er ikke et alternativ her.