Ruskontrakt over 18?

Hei, fikk i går et forelegg for besittelse og bruk av 2g cannabis. Jeg er en ambisiøs student og har funnet ut at dette kan ha alvorlige konsekvenser for meg i fremtiden, og er nå ganske desperat for å slippe å ha en narkotikadom på rullebladet.
Har lest at blant annet Nordland fylke tilbyr ruskontrakter for personer over 18, vet du hva tilbudet er for en 22-år gammel student bosatt i Trondheim?
Vil en ruskontrakt medføre at jeg slipper dom på rullebladet? Har familie i USA og er avhengig av å kunne reise dit uten store problemer.
Har for å være ærlig ingen rusproblemer. Det hender jeg tar tar en rev med gode venner en sjelden gang, og det vil være uproblematisk for meg å gjennomføre en slik ruskontrakt.
Burde jeg kontakte politiet og høre? Jeg har allerede vedtatt forelegget på stedet, men skrev ikke under noe som helst.

Mann, 22 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
VI anbefaler deg å ta kontakt med politiet eller utekontaktene å høre med dem. Du kan for eksempel ringe Ute-kontaktene som driver med hasj-avvenningsprogram i Trondheim på 94873067. Kan hende de allerede har samarbeid med politiet i forbindelse med ruskontrakter.  Det blir enkelte steder brukt ruskontrakter også for ungdom over 18. Vær obs på at det ikke er automatisk at forholdet blir fjernet fra strafferegisteret ditt, selv om du skulle slippe forelegg. Dette bør du spørre om.
Vi forstår at du er bekymret for fremtiden din når dette har skjedd. Det er riktig at det kan føre til visse vanskeligheter for deg, blant annet ved innreise til USA. Men så fremt du ikke skal dit i løpet av den nærmeste tiden, så går det ofte i orden. Det eneste er at det er litt mer kronglete å søke visum; du kan ikke søke på nett, men må til samtale på ambassaden. Ellers har det lite å si for din fremtid som arbeidstaker. Du er ekskludert fra enkelte høye stillinger i forsvaret og som politi. Ellers vil dette etter noen år forsvinne fra det vanlige og begrensede rullebladet ditt, og kun stå på det uttømmende – som det er få som krever å få innsyn i. Det har blitt noen innstramninger i forbindelse med arbeid i barnehage, noe som innebærer at enkelte narkotikadommer kan hindre deg i få jobb. Men dette gjelder ikke mildere narkotikadommer som bruk og besittelse av små mengder.  Les mer om krav til politiattest i barnehagejobber her.
Ung sin artikkel om hva som kan komme på rullebladet.
Ung sin artikkel om yrker man ikke kan velge om man har noe på rullebladet.