mistenker at venninnen min er alkoholiker

Hei. Jeg har ei vennine på 50 år, som jeg lurer på kan være en alkoholiker. Jeg drikker veldig sjelden, men i går kom hun til meg med en flaske vin, tenkte at det var koselig.. Hun tok ett glass vin og ett lite glass med aquevit. Å da ble hun overstadig beruset, viste ikke hvor hun var, å ville bare legge seg.. hun ble veldig full bare på kort tid.. har hun da et alkoholproblem, eller er dette noe annet. Har aldri sett dette før..

Kvinne, 40 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det kan være flere årsaker til at din venninne ble så fort beruset. Hun kan eksempelvis ha drukket før hun kom til deg, hun kan gå på medisiner som forsterker effekten av alkohol, eller kanskje hun rett og slett drikker så sjeldent at hun ikke tåler mer. Det at hun reagerte fort og kraftig på en relativt liten mengde alkohol betyr ikke at hun har alkoholproblemer. Tvert i mot er det slik at jo mer og ofte en person drikker alkohol, jo mer vil vedkommende tåle.
Men hvis venninnen din hadde drukket en del før hun kom til deg, og ikke ville fortelle deg det. Og hvis det å drikke mye, samt skjule det for andre, er noe din venninne gjør ofte kan det kanskje være grunn til bekymring. I dette tidligere svaret fra oss kan du lese mer om kriteriene for alkoholisme.