Jeg får ikke til å slutte med amfetamin

Hei.
Jeg har et rusproblem. Jeg har vært sykemeldt fra jobb pga IBS (irritabel tarm syndrom) men klarer ikke å komme meg i jobb igjen nå pga rusen. Jeg sover hele dagen, er våken om nettene, spiser ofte ikke på flere dager og klarer ikke holde avtaler. Jeg utsetter alt og går nesten ikke utav huset. Jeg bruker Amfetamin. Når jeg tenkte og var bestemt på at forrige gang var siste gang, gir jeg opp og tar mer. Hva skal jeg gjøre?
-Anonym

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det første du kan gjøre  er nettopp det du gjør nå. Rådføre deg med noen. Det finnes mange måter å slutte med rus, og det skal vi gi noen tips til under. Men først kan vi si at din helsesituasjon trolig kommer til å bli veldig mye bedre når/om du slutter med amfetamin. For å si det på en annen måte: Amfetamin er temmelig skadelig for mage og tarm og bruk av amfetamin vil i alle fall gjøre det mye vanskeligere å bli frisk. Det er ikke usannsynlig at amfetamin kan være en av årsakene til IBS.
Hva skal jeg gjøre?
Først er det alltid best å finne ut «hva ønsker jeg å oppnå?» Ønsker du på slutte helt med amfetamin? Er det det du mener med «hva skal jeg gjøre»? Hvis det er det du mener, så tenk på om du har noen du kan snakke med om dette. Veldig ofte er virker det veldig skremmende å skulle snakke med noen om rus. Men det er viktig at du finner noen å snakke med som har kunnskap om det og som ikke fordømmer deg. Du trenger ikke å høre at «amfetamin er narkotika og du er narkoman og svak person som bruker det». Hvis du har noen i din omgangskrets som du stoler på, snakk med vedkommende og få henne/han med som støttespiller med tanke på å finne ut hvilke tiltak som passer best for deg.
Du sier ikke hvor mye og ofte du bruker, så vi må svare deg ganske generelt med tanke på hjelpetiltak. Når vi snakker om hjelpetiltak, ikke tenk at «nå må jeg legge med inn på klinikk i et år». Det som er viktigst er at du finner en konkret plan på «hva gjør jeg for å slutte?» og «hva gjør jeg for å holde meg rusfri?» Konkret betyr dette «hvem skal jeg snakke med?». Og det betyr «neste gang jeg sitter der og lysten på å ta mer/kjøpe mer kommer, hvem skal jeg ringe til da? Hva skal jeg gjøre da?» Dette må man ha klart for seg på forhånd. Når du står oppi det er det så sterke krefter som drar at du kan egentlig bare glemme å bruke «viljestyrken» for å stå imot. Du må f.eks. ha et telefonnummer (til en sponsor i NA eller til oss hvis vi er åpne) og mer eller mindre automatisk ringe det. Du kan få hjelp gjennom det offentlige, da trenger du henvisning. Mange mennesker får også hjelp gjennom jobben, men det kommer an på hva du vil og hva slags jobb du har.
Vi håper du oppsøker en eller annen form for hjelp. Ikke tenk på det å få hjelp som et nederlag. Idrettsstjerner, artister, skuespiller og andre supermenn og superkvinner får også hjelp til å komme dit de er. Det er ikke et nederlag. Se på den/de som hjelper deg som en samarbeidspartner, manager, trener eller veileder.
Og husk en ting: Du er ung og har livet foran deg. Hvis du får til dette nå, har du en erfaring som veldig få andre har. Dette kan du bruke i andre sammenhenger fordi du vil få masse selvinnsikt – noe som vil hjelpe deg selv og som du etterhvert kan bruke til å hjelpe andre . Men det er en jobb som må gjøres først, og det koster krefter. Og du må svelge en kamel. Kamelen heter «jeg trenger hjelp». Hvis du skal tenke på fremtiden, ikke tenk en eller to måneder fremover. Tenk ti år framover. Om ti år – hvis du slutter nå – har du et helt annerledes liv og ingen skade er skjedd fra amfetaminbruken. Fortsetter du i ti år til er du sannsynligvis temmelig ødelagt av amfetamin – i alle fall mentalt sett.
Her er en siste kamel å svelge. Ikke gå på byen/ikke drikk alkohol. Hvis du virkelig har et ønsker om å slutte med amfetamin, er det viktig å ikke drikke alkohol på en god lang stund. Skal du ut med venner, bør du helst ikke drikke i det hele tatt. Alkohol er en av hovedårsakene til at folk får tilbakefall når de har sluttet med amfetamin.
Generelle tips og lenker
• Snakk med legen din om å få kontakt med en poliklinikk. Det er kort ventetid i Oslo og der kan du få noen å snakke med for å sammen legge en plan for hvordan du skal få ti lå være rusfri. Arbeidsgiveren din får ikke vite dette med mindre du vil fortelle selv. (Det er noen unntak, f.eks. om du er politikvinne eller har en betrodd stilling i Forsvaret o.l. – men du er neppe gammel nok ti lå ha slike jobber.) Se på oversikten her over steder i Oslo – det er temmelig kort ventetid.
• Se på nettsidene til Retretten. Det er et veldig fint sted å være. Du trenger ikke henvisning eller noe, bare dra dit. Det er mange der som har masse erfaring fra rus og det er ulike tilbud du kan benytte deg av.
• NA (Anonyme Narkomane) har grupper i Oslo, mange grupper, og noen av dem er sikkert for mer unge mennesker. Det er mange som få r hjelp gjennom NA, men du må selv vurdere om dette er noe for deg. Det er helt uforpliktende og ingen fordømmer deg, men utgangspunktet der er total rusfrihet.
• Snakk med AKAN om hvordan og hvorvidt du kan få hjelp gjennom arbeidsgiver. Du kan ringe dem og si at du ønsker å drøfte denne saken anonymt.