Cannabis, spesefikt marijuana vs norske lover.

uansett hvor jeg ser, finner jeg ingen andre grunner til at det er ulovelig untatt en at det ikke er norsk kultur, jeg leser også på deres sider og ung.no sine sider ( og flere andre, men dere sier mere eller mindre det samme), det at alkohol er en del av den norske kulturen, og derfor er det lovelig og marijuana er ikke det fordi det er så nytt, selv om det er bevist igjen og igjen at det ikke skader på langt nær på langt så nært det antallet som alkohol gjør på et år. jeg vil gjerne be dere om å finne en sak der marijuana har drept noen av overdose eller skade av planten. siden jeg fant og jeg kvoter fra https://www.ung.no/rusmidler/1475_Cannabis-Hasj.html »Risikoen for overdose som følge av vanlig røyking er i praksis ikke til stede.» ja det står også »Men enkelte dødsfall har inntrådt under cannabispåvirkning som følge av virkningene på hjerte og kretsløp. Dersom en større mengde av stoffet svelges, for eksempel for å skjule besittelse av stoffet, kan dette være farlig. Brukt sammen med andre narkotiske stoffer og alkohol kan virkningen forsterkes og gi uforutsigbare reaksjoner.» det står men enkelte dødsfall har inntrådt under cannabispåvirkning pga de har svelget stoffet. ja det er en nobrainer at du ikke skal svelge det, og den eneste grunnen til at noen skal svelge det som det også står er for å gjemme det, som ikke hadde vert nødvendlig om det var lovelig. og når noen spør dere om hvorfor cannabis er ulovelig svarer dere med: »Det er ikke RUStelefonens oppgave å gjøre rede for norsk ruspolitikk.»
kilde:https://rusinfo.no/2013/01/hvorfor-er-cannabis-ulovlig/
Selv om navne dere velger å bruke er RUStelefonen
hva er egentlig betydningen for RUS?
fant er ganske kort og enkel forklaring: Rus er en betegnelse på de mentale og fysiske tilstandene som oppstår når en person er ruset, enten på kjemiske rusmidler eller av naturlige årsaker som aktiverer de samme deler av hjernen.
hvis dere ikke vil høre på wikipedia så kan dere se hva det store norske leksikon sier:
Rus, tilstand av endret bevissthet og fysisk tilstand som inntrer etter inntak av rusmidler, oftest alkohol.
Kilde: https://snl.no/rus%2Ftilstand
Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Rus
Oftest Alkohol ja. men betydningen for rus eller å ruse seg er endring av bevissthet oh fysisk tilstand, blir man annerledes når man drikker ja, blir man annerledes når man bruker cannabis, eller spesefikt marijuana, ja. så hvorfor vil dere ikke svare på det?
venneligst rett meg om jeg tar feil.
men jeg har forstått det som at det ikke er dere som ikke vil forklare hvorfor det er ulovelig, jeg tror dere vet hvorfor det er ulovelig men velger å se bort i fra spørsmålet fordi dere vet svaret er bare en tragisk unskyldning fordi Cannabis har så lite negatift ved seg annent en at man kan få noia, somregel fordi det er ulovelig) og det at de kan være avhengihets skapende, men det kan vel spill og tv også være? eller det å kjøre bil, den form for avhengi du blir av cannabis som jeg har forstått er ikke som med nikotin. det er mere en vane en noe man faktisk er avhengi av.
det at norske innbygere og andre som også bor i norge skal bli satt i fengsel for å ha røyka cannabis er jo bare idiotisk, hvis de gjør noe mot noen eller eller noe som hærvær, selfølgelig sett de i fengsel men hvis jeg foreksempel tar meg en joint, eller en bedre beskrivelse av det, rulle meg en røyk med cannabis inni, jeg har ikke plaget noen, ingen har plaget meg, og ingen har klaget, også finner jeg ut, hey det er en fin kveld, jeg har lyst til å gå en tur fordi jeg bor i norge og det er et fritt land det så lenge du ikke lager trøbbel så ordner det seg, det at en politimann eller politidame skal se meg da, og ta taki meg og se på telfonen min, facebook profilen min og gi meg prikk på rullebladet og 1-6 månder i fengsel er jo bare patetisk, spør du meg så ja de gjør jobben sin, men det eneste jeg gjorde galt var å gjøre noe en lov som man ser over hele verden i dag at folk finner ut av er bare bullshit og propaganda.
det kan godt hende jeg virker som en theorist eller har en vill fantasi når jeg sier dette. men jeg er ganske sikekr på at firmaer som selger sigaretter, snus og alkohol betaler staten for å holde det ulovelig, det er jo selvforklart at salg av sigaretter og alkohol og snus kommer til å synke litt.
jeg har lest flere saker/innlegg der folk sier de har blitt tatt for å være høy, eller å ha cannabis på deg, men som regel er det en bot og en prikk og thats it.
fordi de VEIT at lover mot cannabis er TEIT (det rimte haha)
beklager om jeg virker veldig ensidi på dette temaet men det er min mening, og slik er det 🙂
Mvh 18 ungdom som røyker et par ganger i månden for å komme meg igjennom hverdagen.

Mann, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er glade for at du tar deg tid til å komme med innspill. Du er ikke så forferdelig ensidig, du har mange gode og viktige poenger. Du er heller ikke den enste som stiller seg skeptisk til nytten av å fortsatt kriminalisere cannabisbruk.
Når vi skriver – og det gjør vi ofte – at det ikke er vår oppgave å gjøre rede for ruspolitikk, så gjelder ikke dette bare cannabis. Det gjelder like mye for alkohol og andre rusmidler. Når vi svarer på dette, sier vi at det er Stortinget som lager lovene i Norge og at forbudet mot cannabis ikke er basert på reelle fysiske og mentale skader av stoffet. Det er ikke «farlighet» som avgjør at cannabis er forbudt. Slik sett er det ingen motsetning mellom det du sier og det vi sier. Debatten om fortsatt kriminalisering av cannabisbruk pågår stadig. Hvis du har sterke synspunkter på saken, kan du engasjere deg politisk for å få til en endring. «Konspirasjonsteorier» om hvorfor alkohol og sigaretter er lovlig, kan vi ikke ta del i. RUStelefonens mandat (som vi får fra Helsedirektoratet) omfatter ikke politiske redegjørelser eller spekulasjoner.
Det er ikke vanlig å straffe bruk av illegale rusmidler med fengsel. Bruk av illegale rusmidler straffes etter Legemiddelloven, vanligvis med en bot. Får man fengsel, er det enten grunnet kjøp/salg eller smugling av større mengder eller fordi det har vært flere andre lovbrudd inne i bildet. Vi får inntrykk av at du motsier deg selv litt på dette. Først sier du «det at norske innbygere og andre som også bor i norge skal bli satt i fengsel for å ha røyka cannabis er jo bare idiotisk». Og senere: «jeg har lest flere saker/innlegg der folk sier de har blitt tatt for å være høy, eller å ha cannabis på deg, men som regel er det en bot og en prikk og thats it». Det siste utsagnet er nok mest i tråd med realitetene.
Dødsfall etter cannabisbruk forekommer svært sjelden. Men det forekommer og da er årsaken trolig at personen allerede hadde fysiske komplikasjoner, f.eks. en hjertefeil, som cannabisbruken utløste. Men man kan ikke dermed si at cannabis er en direkte årsak til dødsfallet, men en utløsende årsak. Undersøkelser i dette tilfellet kunne ikke avgjøre om det var syntetisk eller naturlig cannabis som var årsaken. Her kan du lese mer om dødsfall etter cannabisbruk.
Du skriver «betydningen for rus eller å ruse seg er endring av bevissthet oh fysisk tilstand, blir man annerledes når man drikker ja, blir man annerledes når man bruker cannabis, eller spesefikt marijuana, ja. så hvorfor vil dere ikke svare på det?» Vi svarer på det på denne måten:
Den første fasen i den akutte rus varer under en time etter røyking av cannabis. Den kjennetegnes ved fysiske symptomer som svimmelhet, hoste, trykk i hodet, økt puls, tørrhet i munn, rødhet i øynene samt økt matlyst. Du blir aktiv i tankene og utadvendt. Den andre fasen er en mer innadvendt tilstand som varer i flere timer. Man er fortsatt aktiv i tankene – tankeflukten er utpreget og assosiasjonene tallrike. Fargene man ser blir sterkere og lukter mer fremtredende. Følelser forsterkes, akkurat som å skru opp volumknappen på en radio. Vanerøykere kan ha en kortere andre fase. Den akutte rus kan gi følelser av avslapning og velvære. Svekkelse av koordinasjonen, konsentrasjonen og reaksjonsevnen er påvist opptil 24 timer etter inntak.
Hvis du har innspill til en bedre måte å beskrive cannabisrus enn dette, tar vi gjerne imot forslag.