Mann som drikker

er trøtt av en mann som drikker. Han benekter det. Hvor kan jeg søke hjelp for meg selv? Hvordan få han til å innse problemet?
Kvinne, 51 år fra Aust-Agder (tittel endret. admn.)

RUStelefonen svarer:
Det er ikke lett å være pårørende til noen som har et alkoholproblem, og det er viktig å ta være på seg selv i en slik situasjon. Nedenfor finner du informasjon om hvor du kan søke hjelp.
Du skriver at vedkommende benekter det, og du lurer på hvordan du kan få han til å innse problemet. Det er ikke uvanlig at noen som har et rusproblem benekter det. Det kan være flere grunner for det. Det er for eksempel mulig at han ikke opplever det som et problem selv. Det kan også være at han skammer seg over det, eller at han ikke vil såre deg. Det krever ofte mot å innrømme at man har et problem, både for seg selv og for andre. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan du kan få han til å innse problemet, og det er også ikke sikkert at det er en innrømmelse som er  løsningen på problemet eller din oppgave å få han til å gi. Men det du kan, er å snakke med ham om det. I denne artikkelen på vår hjemmeside finner du råd og tips til en slik bekymringssamtale.
Kanskje du kan også ha nytte av Nasjonalt folkehelseinstitutts heftet Å leve med en mann som drikker for mye.
Du kan få hjelp hos NKS Veiledningssenter for pårørende som tilbyr:
• individuelle samtaler
• par- / familiesamtaler
• telefonveiledning
• ulike gruppeaktiviteter (se aktuelt for Sør Norge)
• veiledning i gruppe, for eksempel mestrings- og erfaringsgrupper
• undervisning (temasamlinger, foreldremøter og andre informasjonsmøter i offentlig og privat regi)
• likemannsarbeid (ledsager på møter o.l)
• hjemmebesøk
• samarbeid med kommunale og interkommunale tiltak, spesialisthelsetjeneste, frivillige lag og organisasjoner og andre instanser på fagfeltet.
Tilbud i Aust-Agder:
• Samtaler individuelt eller i familie/gruppe på onsdager i Fredshuset i Risør også i 2015. Ring gjerne for å avtale tid!
• Det starter nå opp ÅPNE GRUPPEKVELDER i Fredshuset. Ta kontakt om dette kan være noe for deg! Telefon 90 70 26 21.
Du kan også ringe oss på 08588 (mandag til søndag fra 11-19, tirsdag og onsdag fra 10-19) eller chatte med oss (hverdager fra 11-17, tirsdag og onsdag fra 10-17) for å snakke mer om situasjonen. Lykke til!