Lege med mistanke om rusmisbruk

Jeg jobbet som lege og ble oppfattet på arbeidssted som ruspåvirket. Det ble tatt blodprøve som viste spor av morfin. Jeg ble suspendert og venter at min autorisasjon bli fratatt.
Jeg tok en dose morfin ift smerter i ryggen. Har ikke dokumentert rusmisbruk.
Fylkeslege fikk bekymringsmelding og valgte at jeg skal frata føreretten. Jeg vet ikke hva skal jeg gjøre med førerkort og hvordan jeg skal få det tilbake særlig jeg er nødt til å jobbe noe annet enn lege for å leve

Mann, 45 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi legger ved informasjon både om autorisasjon og om førerkort.
Autorisasjon:
Tilbakekall av autorisasjon følger helsepersonelloven § 57.
«Statens helsetilsyn kan kalle tilbake autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom innehaveren er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, eller på grunn av atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen».
I tidskrift for den norske legeforening står det følgende: Når rusmiddelmisbruk er årsaken til at autorisasjonen er tilbakekalt, krever Statens helsetilsyn minst to års sammenhengende rusfrihet før de kan vurdere saken på nytt. Rusfrihet må dokumenteres med rusmiddelanalyser 2-4 ganger per måned, avhengig av om det er planlagte eller uanmeldte prøvetakinger. Det må dokumenteres at bakenforliggende og eventuelt utløsende årsaker til rusmiddelmisbruket er bearbeidet og at den det gjelder, har gjennomgått behandling for sitt rusmisbruk. Hvis den det gjelder, har hatt et langvarig eller omfattende rusmiddelmisbruk, må det som regel dokumenteres mer enn to års rusfrihet. Det kan også gis en begrenset autorisasjon før en eventuell full autorisasjon vurderes.
For å få ny autorisasjon må helsepersonell søke Statens helsetilsyn og vedlegge dokumentasjon på at de igjen er skikket til å utøve yrket sitt. Skikkethet vurderes ut fra hensynet til sikkerheten for pasienten, kvaliteten i helsetjenesten og tilliten til helsepersonell og helsetjenesten. Statens helsetilsyn kan innvilge begrenset autorisasjon når helsepersonellet vurderes som skikket til å utøve en bestemt virksomhet på bestemte vilkår.
Avslag på søknad om ny autorisasjon kan påklages til Statens helsepersonellnemnd.
Førerkort:
Du kan lese mer om krav til førerkort på våre hjemmesider om rusmidler og trafikk.
På fylkesmannen sine sider kan du lese om hvordan du søker om å få tilbake førerkortet:
Du kan søke politiet om å få tilbake inndratt førerkort. Førerkortet kan leveres tilbake dersom helsekravene igjen er oppfylt og dette er bekreftet ved legeattest. Hvis helsekravene ikke er oppfylt, kan du søke Fylkesmannen om dispensasjon. Søknaden må inneholde opplysninger om hvilken førerkortklasse det søkes om, og hvilket behov du har for førerkort.
• Statens vegvesen blankett NA-0202
– Helseattest ved søknad om førerett
– utfylt av deg og fastlegen din
• Legeattest fra relevant spesialist eller spesialistavdeling som gir utfyllende opplysninger om sykdommen din, og som inneholder en klar anbefaling fra spesialisten
Desto bedre søknaden din er dokumentert, desto lettere er det for Fylkesmannen å fatte riktig vedtak og behandle saken din raskt.
Fylkesmannen behandler søknader om dispensasjon og tilbakelevering av førerkort, mens det er Helsedirektoratet som er klageinstans.
I ditt tilfelle må du antageligvis dokumentere rusfrihet over en viss periode.