Hasj skader

Hei, en nær venn av meg røyker hasj, å jeg sa at han må slutte. Først så sa han at det er ikke noe farlig men nå etter at jeg har snakket med han flere ganger sier han at han prøver men det er vanskelig. Hva kan jeg gjøre for å hjelpe han? Er det farlig å røyke hasj, hvis man røyker 1-2 ganger i uken? Kan det skade kroppen? takk for svar

Kvinne, 19 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du har en venn som røyker hasj, og du lurer på om det er farlig å røyke 1-2 ganger i uken. Bruk av hasj er aldri uten risiko. Desto mindre og sjeldnere man røyker, desto mindre er sjansen for å bli avhengig og få problemer. Hasj kan ha en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og korttidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer. Forskning tyder på en sammenheng mellom hasjrøyking og psykosetilstander hos sårbare personer. Det er antageligvis også en sammenheng mellom hasjrøyking og schizofreni for predisponerte personer.
Som du ser er det vanskelig å svare deg konkret på om det er farlig å røyke 1-2 ganger i uken, fordi det er store individuelle forskjeller. Alle som røyker hasj får ikke problemer med det, men noen utvikler avhengighet og/eller opplever ubehagelige bivirkninger. Det er umulig å vite på forhånd hvordan man reagerer på hasjbruk, og om det vil utvikle seg til å bli et problem. Du kan lese mer om virkninger av hasj (cannabis) på vår hjemmeside her.
Du lurer på hva du kan gjøre for å hjelpe din venn. Vi tenker at det er fint at du vil hjelpe til og at du har snakket med ham om det! Samtidig er det greit å huske at du ikke har ansvar for vennen din og heller ikke kan bestemme over han.
Du skriver at han prøver å slutte, men at det er vanskelig. Her finner du/dere litt råd og veiledning for personer som ønsker å slutte med hasj. Kanskje kan du oppmuntre han til å søke hjelp hvis det er nødvendig.
Det er mulig at han vil slutte, men svinger i motivasjon. Når det gjelder hva du kan gjøre, så kan det være å motivere og støtte ham til å ta et eget valg om å slutte. Gjerne spør han om hva han synes er positivt med hasj, og om hva som eventuelt er ulemper med det for ham (uten å diskutere om hasjbruk er farlig eller ikke). Et tips kan også være å få fokus over på noe annet, gå en tur, finne på andre ting.
Lykke til!