Brukt cannabis fast i nesten 5 år

Hei jeg har akk mistet førerkortet mitt pga cannabis bruk.fastlegen min sendte brev til fylkesmannen og jeg ble fratatt førerrett i en stund fremover, pga særlige grunner.
Da lurer jeg på når jeg skal på urinprøver om ca to uker,vil den bli svakere?hvor lang tid tar det gjennomsnitlig hvis en person har røyket cannabis daglig i ca 5år. at prøvene blir rene.Hva kan jeg gjøre for at urinprøvene mine kan bli bedre.jeg har sluttet den1.6.2015. når jeg slutter nå hva slags tips har dere som jeg kan bytte den ut med ell hva kan jeg gjøre.jeg har brukt cannabis for å selvmedisinere meg.sover dårlig om natta hvis jeg ikke røyker, og har ADHD i tillegg.Skulle gått på strattera men det kostet nesten 3000kr for en pakke med 30pastiller for et år siden. vær så snill å hjelp meg.å miste førerrett var noe av det værste som kunne skje.tror jeg må på urinprøver i 3mnd fremover før jeg kan søke om å få den tilbake.Dette skal jeg klare selvom cannabis eggentlig ikke er avhengighetskapende.

Mann, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Urinprøver
Ved  hyppig cannabisbruk kan virkestoffet THC vanligvis spores i urinen opptil 6 uker. Siden du har røyket hver dag over flere år bør du nok regne med en relativ lang påvisningstid. Påvisningstid vil alltid variere noe, og derfor er tallene vi oppgir veiledende og ikke absolutte.
Det er nok ikke så mye du kan gjøre for at urinprøvene dine skal bli «bedre». Du lurer om urinprøvene dine vil bli svakere etter to uker. I en vanlig rusmiddelscreening vil resultatet være enten «positivt» eller «negativt» på for eksempel THC (virkestoffet i cannabis). Mer spesifikke analyser vil kunne avsløre om det er snakk om et nytt inntak. Du kan lese mer på Fürst sine sider om urinprøver.
Slutte med cannabis
Så bra at du har bestemt deg for å slutte med cannabis. Du finner mange gode tips i vår artikkel Slutte med hasj.
Du skriver at cannabis egentlig ikke er avhengighetsskapende. Vi er ikke helt enig i det. Det er nokså vanlig å oppleve fysiske abstinenssymptomer (kjipe bivirkninger). Og det er også mange som opplever et sterkt sug etter cannabis i ukene etter slutt, og har behov for å fylle tomrommet med noe annet. Du ønsker tips om hva du kan bytte ut cannabis med eller hva du kan gjøre. Hvilke andre ting er du glad i å gjøre? Hva kan du tenke deg å fylle tiden med nå som cannabisen er borte?
Du skriver at du sover dårlig uten cannabis. Søvnforstyrrelser er et vanlig abstinenssymptom og det er godt mulig at det vil bli bedre når du har sluttet en stund. Det kan være lurt å lese om hva slags abstinenssymptomer du kan forvente deg i de ukene som kommer, sånn at du kan forberede deg på det. Du finner mye informasjon om abstinenssymptomer og om det å slutte med cannabis i Hasjguiden.
Du skriver at du har brukt cannabis som selvmedisinering og at du har ADHD. Hvis du sliter med ADHD symptomer, anbefaler vi deg å ta opp disse plagene med legen din, hvis ikke du har gjort det allerede, sånn at dere kan finne en løsning sammen som fungerer for deg.
Lykke til!