Jeg er bekymret for kjæresten

Hei jeg har vært sammen med typen min i litt over 2 år nå, og jeg er ikke spesielt glad i alkohol og har et veldig dårlig forhold til det pga alkoholisme i familien. Jeg har selv ikke et problem, jeg drikker svært lite i forhold til andre på fester. Men jeg er bekymret for han jeg er sammen med, han vill alltid drikke i helgene å det blir nesten alltid sånn også, men når han da drikker er det sjeldent at han klarer å holde seg til små mengder alkohol. Det blir ofte slik at han drikker til han nesten blir helt borte og begynner å legge opp til bråk med andre, med mindre jeg tar fra han drikke hans. Han blir ikke sint når det skjer men det virker som om han ikke helt forstår hvorfor med en gang. Å jeg har snakket med han om mitt syn på alkohol å at jeg helst vill at han skal være mer edru siden alkoholen allerede har ødelagt mye av mitt liv. Men jeg vet det at han har kuttet ned alkohol inntaket fra hver dag til hver helg nesten etter at han ble sammen med meg. Men ei venninne av meg fortalte meg nylig som så at han tror han har vært alkoholiker da han hele tiden drakk før han møtte meg å det har han aldri fortalt meg. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har dere noen råd å gi meg? Jeg orker ikke at alkoholen skal ødelegge mer av livet mitt. Hilsen jente 18

Kvinne, 18 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at dere har et litt ulikt syn på hva som er en fornuftig bruk av alkohol. Og det er veldig lurt at dere finner ut av dette nå, før det har gått for langt. Det kan være lurt å ta det opp en gang det er god stemning mellom dere. Selv om du da risikerer å «ødelegge» stemningen, er sjansen for å kunne ha en god samtale rundt dette større enn om stemningen fra før av er dårlig. Det kan også være lurt å snakke ut fra deg selv, det vil si hvordan du opplever dette. I stedet for å komme med anklagelser og beskyldninger («Du drikker for mye!»), kan du fortelle at du synes det er vanskelig og at du er bekymret over at han drikker. Kanskje kan du si noe om at du synes det er ubehagelig at han blir sint. Du kan også forsøke å foreslå andre aktiviteter i helgene enn å drikke, og ta standpunkt ved å ha noen hvite helger selv.
Hvis det viser seg at han ikke vil endre seg så mye som du synes han burde, kan det hende dere kan møtes på halvveien, altså at dere inngår et kompromiss om grenser for hans alkoholbruk. Dette er noe dere kan forsøke en periode, for å se hvordan resultatet blir. Etter en stund kan dere ta det opp til ny vurdering og se om det fungerer bra nok til at forholdet overlever.
Om kjæresten din ønsker å kutte ned drikkingen, kan han kanskje finne disse rådene nyttige. Det er best hvis han leser dette selv, da rådene jo er rettet mot ham eller mot dere i fellesskap.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du kan si dette til noen og få dem til å hjelpe deg å telle/si fra når antallet er nådd.
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Han kan be deg eller venner og kjente om hjelp. Han kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det ved finne på noe som ikke involverer alkohol?»