Helseassistent

Jobber litt som assistent/vikar i hjemmetjenesten og har gått 3 dagers medisinkurs men vi hadde ikke om metadon. Har jeg lov til å dele ut metadon til brukere? Hva er viktig å passe på i forhold til brukere når jeg gjør dette, f.eks bivirkninger, observasjon før og etter inntak, hva hvis det er andre personer tilstede, behandling av tomme metadonflasker osv.
Hilsen usikker.

Kvinne, 52 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Godt spørsmål. Vi vil anta at hvis du ikke har hatt en gjennomgang av metadonutlevering, så vil ikke det bli aktuelt. Hvis du ev. skal utlevere metadon, vil du få en innføring på alt du trenger. I og med at du ikke har fått kurs i metadon spesifikt, kan jo det tyde på at det ikke er meningen at du skal dele det ut.
Vi har snakket med både Helsedirektoratet og Helsetilsynet, og det virker ikke som retningslinjene er helt klinkende klare.  De rådene vi fikk er som følger:
• Snakk med de som har avholdt kurset og spør dem direkte.
• Snakk med din arbeidsgiver og spør spesifikt om dette.
• Hvis du ikke får svar fra noen av dem, kontakt Helsedirektoratet. Det mest nærliggende er da å snakke med avdeling for rus og psykisk helse.