Skoleoppgave om heroin, amfetamin og kokain. Hvordan kan ungdom motstå presset?

Hei, hei! Jeg skriver en oppgave om de tyngre narkotiske stoffene (heroin, kokain og amfetamin) og jeg lurer på én ting: Hvordan skal/kan man motstå ruspresset i ungdomsmiljøet? Noen konkrete (eller abstrakte, for den saks skyld) tips? 🙂

Kvinne, 14 år fra Akershus
(Tittelen er tilpasset innholdet i spørsmålet. Admin)
Når det gjelder ungdom, så er ruspresset definitivt størst når det gjelder alkohol. Deretter – på «andre plass» – er det nok hasj og marihuana som kommer. De tunge stoffene som du nevner er det lite press på å bruke blant ungdom; rett og slett fordi det er få ungdommer som bruker det. Men, vi kan si noe generelt om ruspress.
Grunner for ikke å prøve rusmidler:
* Foreldrene har lært dem betydningen av å ta egne valg og se konsekvenser av valgene de tar
* De har rett og slett bestemt seg for å aldri prøve rusmidler
* De har snakket med foreldrene sine om hvorfor folk ruser seg, hvorfor det er vanskelig å slutte, at det kan være veldig farlig, at det er ulovlig og at det å bruke narkotika kan få store konsekvenser for livet videre
* De har fått klare regler hjemmefra, for eksempel om innetider eller hentetider. Dette skjermer dem for vanskelige valgsituasjoner og gir dem «unnskyldninger» til å si nei
* De har lært seg argumenter for å si nei, for eksempel: «Ikke sikkert jeg takler dette – man vet aldri hvordan man reagerer,» «Jeg er solidarisk, det er ikke sikkert vennene mine takler dette, selv om jeg gjør det»
* De kjenner til noen som har fått alvorlige psykiske plager etter bruk av rusmidler
Andre kilder: