Kjæreste med eksnarkoman.

Hei. Jeg tar kontakt fordi jeg er usikker og uvitende.. jeg vil veldig gjerne få svar på noen ting jeg lurer på angående samboeren min. For 8 mnd siden begynte jeg å treffe en mann. Han fortalte meg ganske fort om fortiden sin så jeg kunne ta en avgjørelse på om dette var noe jeg ville gå videre med eller ikke. Han var 25 år, hadde røyket hasj/marijuhana i nesten 10 år. Prøvd det meste annet, men ikke holdt på med noe annet «fast». Litt kokain på fest til tider. Jeg er veldig anti-narkotika. Alltid vært.
Jeg har også en datter fra tidligere forhold jeg aldri ville utsatt for noe som helst vondt.. Han sa at han hadde sluttet for lenge siden, men det viste seg etterhvert at han fortsatt ikke var rein. Han ble tatt for besittelse 2 dager etter at vi begynte å snakke sammen og dette førte til forferdelig mye styr (mistet førerkort osv) de første mnd vi var sammen. Men da røyket han ikke mer og gikk inn for å bli rein for å få førerkortet tilbake. Jeg har ikke merket noen som helst abstinenser på han, og det virker som det 8 mnd etter slutt fortsatt går veldig bra. Men jeg er redd.. når man har så dårlig dømmekraft som jeg føler at narkomane har, er jeg rett å slett redd for valg han kan ta i forhold til alt annet også. Og ikke minst om han kommer til å gå på en smell siden samtlige av vennene hans fortsatt røyker mye. Han har en bra jobb, han er ganske smart og han har kommet langt i livet til tross for fortiden sin.. Jeg elsker han så ufattelig høyt, og tanken på å miste han er tung. Men jeg sliter helt grusomt med tanken på fortiden hans. Er også kjemperedd for at Marijuana skal bli lovlig i Norge og at han da skal gå tilbake til å bli daglig narkoman.. Hvordan kan det ha påvirket han helsemessig/psykisk å røyke i så mange år? Og hva er farene for meg ved å være sammen med han? Er det noen tegn jeg burde se etter? Vet at det finnes pisseprøver på apoteket og er ikke redd for å kjøpe det hvis det skulle bli noen tvil om bruk.

Kvinne, 25 år fra Akershus
Hvordan kan det ha påvirket han helsemessig/psykisk å røyke i så mange år?
På flere måter, men neppe permanent. Cannabis kan gi både fysiske og mentale skadevirkninger. Men for de aller fleste er dette noe som går over når de slutter og har kommet seg over abstinenser. Abstinenser etter cannabisbruk er ikke farlig og det er ikke så ubehagelig at man trenger behandling. Dette kan han utmerket godt gjøre på egen hånd. Her finner du informasjon om en nettside han kan bruke i avvenningsfasen. Se forresten også lenkene under når det gjelder skader av cannabis. Der finner du flere sider med utfyllende informasjon.
Hva er farene for meg ved å være sammen med han?
Det er ikke noen spesielle farer forbundet med cannabisbruk utover eventuelle skader på den som bruker det. Samvær med barn er en annen sak, men det spør du ikke etter.
Er det noen tegn jeg burde se etter?
Cannabis gir ikke spesielt mange tegn og symptomer bortsett fra når han er ruset. Hvis han er rødsprengt i øynene, virker fjern og trøtt, kanskje innadvendt og unnvikende, kan det godt være tegn på cannabisbruk. Du finner mer om tegn og symptomer på lenkene under.
Legalisering?
Du skriver at du er redd for at cannabis skal bli lovlig i Norge og at han da skal gå tilbake til å bli daglig bruker. Vi forstår din bekymring, men cannabis blir ikke legalisert i Norge foreløpig. Det er ikke politisk vilje på Stortinget, så politikken på dette området kommer neppe til å endre seg i nærmeste framtid.
«Narkoman» (?)
Du forteller at han har brukt cannabis i 10 år, prøvd det meste, men ikke holdt på med noe annet «fast». Du sier også at han sluttet tidligere uten tegn til abstinenser. Det er mulig du oppfatter dette som narkomani, det blir et definisjonsspørsmål. Men, når du snakker med/om kjæresten din tenker vi at det kanskje er lurt å bruke andre ord enn «eksnarkoman»/»narkoman.» Han har/hadde nok et cannabisproblem, men å kalle ham narkoman er kanskje litt drøyt. I tillegg er det stigmatiserende og ikke noe særlig artig betegnelse å få på seg. Unngå også negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring. Her er flere tips om hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem
Andre nyttige lenker: