Problemer ved bruk av ecstasy

Jeg er en jente på 16 år som lurer på noe angående ecstasy. Jeg har tatt ecstasy en god del ganger. Det var det første dopet jeg prøvde. Men nå sist helg tok jeg ecstasy 3 dager på rad uten å spise. Ble ganske sløv og slapp når rusen gikk ut. Var kjempe dårlig og klarte ikke spise eller noe, kroppen min var helt ødelagt. Jeg klarte ikke stå eller gå i trapper uten å bli skikkelig andpusten, og jeg fikk utrolig vondt inni kroppen. Men det er gått litt over nå. Men nå er jeg bare skikkelig vimsete og jeg små hallusinerer (bare at skygger flytter seg litt, ikke noe mer liksom). Jeg er også plutselig blitt veldig redd for å sove aleine i mørket. Pluss jeg får mareritt om ecstasy-hendelser. Jeg har lest at folk skriver om "psykedelisk effekt" kan forekomme av ecstasy, hva vil det si? Er dette som skjer med meg noe som kan ha noen sammenheng med det? Lurer på om jeg har fått litt noia. Ble merket av foreldrene mine etter denne siste helgen. De visste ingenting fra før av. Og nå er jeg ikke sånn som jeg var etter de andre gangene jeg har tatt det. Pleide ta litt "mildere ecstasy", men denne helgen tok jeg veldig sterke piller, og er litt redd noe har skjedd. Plutselig fikk jeg mensen, i løpet av helgen, og den hadde jeg nettopp hatt for en uke siden. Kan det har vært blødninger eller noe? For det har stoppet nå, etter bare 4-5 dager.

Jente, 16 år fra Hordaland.
De problemene du opplevde den helgen skyldtes nok både det at du tok mye ecstasy og det at du spiste lite. Man vil ofte oppleve en ”nedtur” etter bruk av ecstasy, og om man ikke har spist tilstrekkelig, er det ikke så rart at man føler seg slapp og sliten.
Ved større doser kan ecstasy ha hallusinogene eller psykedeliske effekter, og risikoen for forvirringstilstander øker. Man kan da få syns- og hørsels-hallusinasjoner og forfølgelsestanker. En ubehagelig følelse av panikk og angst kan også forekomme. Mange av plagene du beskriver kan høres ut som angst-problemer, noe som ikke er uvanlig ved bruk av ecstasy. Om disse plagene går ut over livskvaliteten din, kan det være en god idé å oppsøke hjelp. Psykiatrisk ungdomsteam kan for eksempel gi tilbud om samtaleterapi. Ønsker du mer informasjon om dette er du velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588.
Det kan være mange årsaker til uregelmessig mens, og det trenger ikke å være knyttet til det at du har brukt ecstasy. Om du fortsetter å ha uregelmessig mens kan det allikevel være en god idé å oppsøke en lege.